Rådgiver i Miljødirektoratet

Av Kateryna Krutskykh

- Utdannelsen på NMBU var midt i blinken for jobben jeg har nå, forteller Borge Håmsø.

Borge Håmsø har en bachelorgrad fra Colorado College i USA med Major i Economics og en Minor i Environmental Studies. Han har videreutviklet denne spesialiseringen ved å ta mastergrad i samfunnsøkonomi med profil i miljø- og ressursøkonomi ved NMBU. Nå jobber han som rådgiver i Miljødirektoratet.

- Hva gjør du i din jobb?
- Jeg jobber i Miljøøkonomiseksjonen (NMI). Vi jobber på tvers av fagfeltene i Miljødirektoratet og deltar i de prosjekter som krever samfunnsøkonomisk analyse. Jeg har blant annet arbeidet med analyse av klimatiltak og virkemiddelordninger, myrrestaurering, vannforvaltning, og et bistandsprosjekt med Kina.

- Det jeg liker best med jobben min er at den er variert og at jeg konstant må sette meg inn i nye fagfelt og problemstillinger. Hverdagen min går mye i å lese meg opp på nye fagfelt og bidra med tekstlig og muntlig innspill til ulike analyser.

- Hvor relevant var utdannelsen ved NMBU?
- Utdannelsen på NMBU var midt i blinket for jobben jeg har nå. Jeg jobber direkte med miljøøkonomi og det var en fordel å studere på NMBU som er spesialisert på dette feltet.

- Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?
- Jeg er oppvokst i USA og etter et og et halvt år med jobbing/reising etter bachelorgraden bestemte jeg meg at jeg skulle studere videre. I denne perioden hadde jeg sommerjobb i Norge og begynte da å tenke om det kunne være mulig å studere videre i Norge. Jeg har alltid vært interessert i friluftsliv og natur så det var veldig interessant for meg å studere i Norge.

- Jeg valgte NMBU siden det var en perfekt plass å kombinere mine interesser for samfunnsøkonomi og miljø.

- Hvilke råd har du til kommende studenter?
- Det er viktig å finne noen studiekamerater du jobber godt sammen med. De beste stundene for meg på NMBU var når jeg kunne diskutere interessante problemstillinger med studiekamerater.

- I tillegg er det viktig å skrive masteroppgave om noe som engasjerer deg. Begynn å tenke på en retning for masteroppgave tidlig og ta aktivt kontakt med forelesere, organisasjoner og bedrifter som jobber med de problemstillingene som interesserer deg mest.