Konserntrainee i TINE Rådgivning og Medlem

Av Kateryna Krutskykh

- Utdanningen ved NMBU er veldig relevant for stillingen jeg har i dag. Norsk landbruk er i utvikling og i omstilling, og slike utfordringer er høyst interessante for en samfunnsøkonom, sier André.

André Brockstedt Myrseth
André Brockstedt Myrseth Foto: Privat

André Brockstedt Myrseth har både bachelor- og mastergrad i samfunnsøkonomi fra Handelshøyskolen med spesialisering innenfor miljø- og ressursøkonomi.

Nå jobber han som konserntrainee i fagavdelingen til TINE Rådgivning og Medlem.

- Hva gjør du i din jobb?
- Min jobb går i hovedsak ut på å jobbe med økonomiaspektet i TINE’s rådgivning ut mot produsentene, samt å lære meg hele verdikjeden i TINE å kjenne.

Foreløpig er planen slik at jeg skal snart bli rådgiver selv, og akkurat nå jobber jeg med å lage et opplæringskurs i økonomi for andre rådgivere som ikke er spesialisert innenfor dette faget. Som trainee skal jeg også delta på traineesamlinger sammen med de 5 andre trainee-ene i mitt kull, og vi skal sammen lære mye og prøve å skape nye ideer og ny input til samvirket.

- Hvor relevant var utdannelsen hos oss?
- Utdanningen min ved NMBU er veldig relevant for stillingen jeg har i dag. Norsk landbruk er i utvikling og i omstilling, og slike utfordringer er høyst interessante for en samfunnsøkonom.

I TINE prøver rådgivere å hjelpe bonden på forskjellige plan hva angår fôring, økonomi, dyrevelferd og veivalg. På denne måten kan vi hjelpe bøndene i omstillingen og gi dem et bedre grunnlag for videre drift.

Gjennom min utdannelse ble jeg interessert i landbruk gjennom faget Landbrukspolitikk. Her ble vi forespeilet med de politiske og økonomiske utfordringene det norske landbruket står ovenfor. Jeg skulle gjerne hatt flere fag om landbruksøkonomi slik at jeg kunne ha spesialisert meg innenfor dette området.

- Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?
- Jeg skal vel være ærlig å si at NMBU ikke var førstevalget mitt, men det var det tilbudet jeg fikk. Likevel så var studentlivet med alle lag og foreninger kjempegøy, samt at avstanden mellom foreleser og student ikke er stor, og nå angrer jeg ikke et sekund på at jeg tok utdannelsen ved NMBU.

- Hvilke råd har du til kommende studenter?
- Jeg har ingen konkrete råd, fordi det meste som funker er vel individuelt. Men jeg kan si at det er givende å ha det gøy i studietiden med forskjellige verv, etc, men at man samtidig bør ta igjen for den tiden man har det gøy med hardt skolearbeid.

- Dine erfaringer med NMBU?
- NMBU er en allsidig institusjon som tar for seg de mange forskjellige ressursene og utfordringene vi har her på kloden. Gjennom mine erfaringer opplever jeg studentene og foreleserne ved NMBU som engasjerte når det kommer til problemstillinger som omhandler klima og matmangel.