Sikret seg jobb før fullført utdanning

Av Kateryna Krutskykh

Martin Lundeby Grimstad hadde akkurat rukket å levere masteroppgaven sin i samfunnsøkonomi, da han fikk tilbud om traineestilling i Norsk Landbrukssamvirke.

martin_lundeby_grimstad
martin_lundeby_grimstad Foto: Privat

Norsk Landbrukssamvirke, som er en interesseorganisasjon og møteplass for samvirkeforetakene i landbruket, søkte etter en samfunnsengasjert trainee.

Martin syntes det toårige engasjementet virket spennende, og takket ja til stillingen før han var ferdig med den avsluttende eksamen på masterprogrammet i samfunnsøkonomi.

Traineestillingen ble utlyst av Norsk Landbrukssamvirke i samarbeid med Norges Bondelag, AgriAnalyse og Norske Felleskjøp. Under traineeperioden skal Martin jobbe i alle disse organisasjonene.

Som trainee skal Martin jobbe i flere prosjekter, blant annet med å analysere verdikjeden av landbruk og matindustrien i Vestfold. I tillegg er han også med på et prosjekt som ser på frihandelsavtalen som nå forhandles frem mellom EU og USA, og hvilke konsekvenser den har for Norge og norsk landbruk.

Tenker som en samfunnsøkonom
Martin sier at utdanningen ved Handelshøyskolen er veldig relevant i forhold til de oppgavene han nå utfører som trainee.

- Det viktigste jeg lærte ved NMBU tror jeg var tankegangen, det å tenke som en samfunnsøkonom. Jeg hadde flere fag som jeg nå drar nytte av, noe av dette har blant annet vært markeder, handel og miljøøkonomi, sier han.

- Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

- Jeg valgte å studerte ved Handelshøyskolen fordi jeg var interessert i økonomi og miljø, og jeg kjente flere som hadde gått, og fortsatt gikk, på Handelshøyskolen, som sa at det var en bra studieplass med et godt studiemiljø.

- Hva er dine erfaringer med NMBU?

- Jeg har opplevd NMBU som et sted med et veldig bra studiemiljø og flinke forelesere som gjør sitt beste for studentene, og et sted hvor man har mulighet til i stor grad å forme sin egen utdanning.

Engasjert i aktiviteter utenfor studiene
Martin har vært en aktiv deltager i faglige og sosiale arrangementer gjennom hele studieperioden ved Handelshøyskolen. Han har blant annet vært studentrepresentant for studentforeningen Samfunnsøkonomene, som er en interesseorganisasjonen for samfunnsøkonomistudenter ved NMBU.

- Engasjer deg i aktiviteter utenfor studiene, enten det er en forening eller klubb. Prøv og lag deg en studiegruppe, eller gå sammen med noen venner som tar de samme fagene som deg og jobb med oppgaver og pensum sammen. Det gjør det mye morsommere å studere, samtidig som du har noen å spørre og diskutere med om det er noe du ikke forstår, eller møter noen vriene oppgaver, sier Landbrukssamvirkets nye trainee.