Truls Olve Terjesønn Hansen

Truls Olve Terjesønn HansenFoto: Håvard Simonsen

Agronom i Kverneland

Hvor jobber du nå?

Nå jobber jeg som agronom i Kverneland, en bedrift som er ledende leverandør av landbruksmaskiner og verdens største plogfabrikk.

Hva gjør du i din jobb?

Der jeg jobber med konstruksjon og utvikling av nye deler til jordarbeiding. Der mye av jobben går på ny konstruksjon, testing og prøving ute i markedet. Dett gjør at jeg får være med på å utvikle framtidens jordarbeidingsredskaper og reise mye rundt om i verden for å teste ut disse hos kunder.

Hvilken utdanning tok du?

Etter ungdomskolen tok jeg en treårig landbrukutdanning på Skjetlein V.G.S. som er en landbruksskole like utenfor Trondheim. Etter utdanningen der tok jeg en treårig utdanning i Landbruksteknikk på Blæstad, som er en del av INN. Der skrev jeg en bacheloroppgave i samarbeid med Kverneland og fikk jobb der som konstruktør. Etter å ha jobbet i Kverneland i 2 år tok jeg permisjon fra jobben og tok en mastergrad i Plantevitenskap som endte med tittelen Sivilagronom i plantevitenskap.

Hvor relevant var utdannelsen hos oss?

Utdanningen ved NMBU var veldig relevant for min jobb. Spesielt fokuset på jordarbeiding og ugrasbekjempelse har jeg hatt veldig nytte av.  Mye av den grunnleggende plantekunnskapen har også vært til veldig stor nytte i jobben, jeg savner mer kunnskap om landbruksmaskiner og landbruksteknikk på Ås. Der hadde jeg en forventning om at det var flere kurs.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg valgte å studere på NMBU fordi det er landbruksutdanningenes høyborg, har også kollegaer og venner som anbefaler utdanningen veldig. En utdanning innen den grønne næringen var også veldig fremtidsrettet.

Hvilke råd har du til kommende studenter?

Mitt beste råd er å skrive en bachelor- eller masteroppgave i sammarbeid med en bedrift eller som en del av et størreprosjekt. Jeg skrev masteroppgave inn i et nasjonalt prosjekt som hadde som mål å øke avlingene i norsk landbruk. Der lærte jeg utrolig mye og fikk et nettverk som jeg har stor glede av både igjennom jobb og sosialt.

Dine erfaringer med NMBU?

Mine erfaringer fra NMBU er at det lønner seg å være sosial, bli med i en forening eller et lag. Det gir deg venner på tvers av fagretninger. Være nysgjerrig, bruk det flotte campuset på Ås med jorder og forsøksfelt til å lære om ting i praksis. Når det kommer til valg av oppgave vil jeg anbefale og velge veileder og ikke oppgave. Med en engasjert veileder går alt mye bedre.

• Truls Olve Terjesønn Hansen
  • Yrkestittel Agronomist (Sivilagronom)
  • Utdannelse: Master i Plantevitenskap