Stortrives i shippingbransjen

- Som nyutdannet siviløkonom har utfordringene vært store og læringskurven har vært bratt. Men shippingbransjen fascinerer meg veldig, både at den er global og på grunn av markedsmekanismene, sier Freddie Holstad.

Freddie jobber som Financial Controller i V.Ships Norway, som er et datterselskap av V.Group. V.Group er et stort internasjonalt firma innen shipping og offshore, og Freddie arbeider med oljetankere for større norske rederier og noen utenlandske rederier.
- Jeg jobber med økonomistyring, der kontantstrømstyring og rapportering til eier er sentrale elementer. Her fungerer jeg som mellomleddet mellom rederiet og skip på den økonomiske biten og har ansvaret for at økonomien er på stell. Jobben innebærer blant annet at jeg har daglig kontakt med regnskapsavdelingen i Mumbai i India, sier han.

- Høy lønn er ikke det viktigste
I følga Econas lønnsstatistikk, er det innen shipping vi finner de høyeste lønningene for siviløkonomer. Men for Freddie er ikke lønnen det viktigste.
- Lønn er viktig, men kommer ikke øverst på listen. For meg er ansvars- og fagområdet viktigere. Siviløkonomer tjener ikke dårlig, verken rett etter fullført studium, eller på lengre sikt. Nå skal det sies at shipping er en kapitalintensiv bransje og er kjent for høye lønninger. Hvis lønn er viktig, så er dette klart en bransje man kan tjene mye penger i, sier han.

Godt rustet for arbeidslivet
Freddie peker på at siviløkonomutdanningen han tok ved NMBU har gjort han godt rustet til å takle utfordringene i jobben. Fordypningen på master var innen økonomistyring og han peker på at emnene i beslutningsanalyse og bedriftsøkonomisk styring har vært svært nyttige i den jobben han nå har.
- Det som er fint med siviløkonomistudiet er at det er veldig allsidig og man kan jobbe i de fleste bransjer. Mastergraden gjorde meg generelt mer analytisk og beslutningsdyktig. Uten mastergrad i dag får man sjelden en jobb i en internasjonal bedrift eller arbeidsoppgaver med mye ansvar, sier han.

Gode minner fra studietiden
Ved siden av studiene var Freddie engasjert i skoletjenesten som NMBU-ambassadør, der han reiste rundt på skoler og fortalte potensielle studenter hvorfor han valgte å studere ved NMBU, og hvorfor han likte seg så godt.
- Jeg valgte NMBU som studiested fordi det var nærme Oslo og omegn, samt at det er et godt fagmiljø med relativt små klasser og kort avstand mellom foreleser og student. Det som er også er fint ved NMBU er at man alltid finner en studentorganisasjon/verv som appellerer, avslutter han.

Freddie Holstad p vei til skipsbesk 10 nautiske mil utenfor Milford Haven, Wales.Freddie Holstad på vei til skipsbesk 10 nautiske mil utenfor Milford Haven, Wales. Photo:

Fakta

Freddie Holstad fullførte masterprogrammet i økonomi og administrasjon våren 2011.

Tittelen på masteroppgaven var: Med lisens til å feile : En analyse av Corporate Governance i norske Tippeligaklubber og tilknyttede selskaper.

Freddie skrev masteroppgave sammen med Line Larsen, se intervju med Line

Lønn i shipping
Begynnerlønnen for nyutdannede siviløkonomer i shipping er på kr 442.529, mens gjennomsnittlig grunnlønn i samme bransje er kr 878.252. Kilde: Econa

Intervju med tidligere masterstudenter