Av Judith Marie Holter

Erik profilbilde

Etter studiene fikk Erik Ruud Fredriksen jobb som Risikoanalytiker i seksjon for Porteføljestyring i Eksportfinansiering Norge (Eksfin).

Hva gjør du i din jobb?

- Eksfin er en statlig forvaltningsbedrift underlagt Nærings- og fiskeridepartementet og det overordnede målet er størst mulig verdiskapende eksport og konkurransedyktige eksportører. Eksportfinansiering Norge (Eksfin) stiller lån og garantier til norske eksportbedrifter. Min jobb går i stor grad ut på risikooppfølging og finansielle vurderinger av Eksfin sin låne- og garantiportefølje. Dette innebærer blant annet å hente ut og analysere ulik statistikk for å synliggjøre risiko i porteføljen, scenarioanalyser og rapportering av eksempelvis likviditet og gjeldsbetjening.

Hvor relevant var utdannelsen hos oss?

- Som risikoanalytikker anvender jeg daglig kunnskap fra kursene om foretaksfinans, risikostyring, renteinstrumenter, og råvaremarkeder. I tillegg benytter jeg daglig kunnskap fra Handelshøyskolens Excel kurs, da dette er hovedverktøyet i min arbeidshverdag.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

- Da jeg var liten, fortalte min far om NMBU som en prestisjefylt landbrukshøyskole. Når jeg gjennom venner og familie fant ut av universitetet hadde en egen handelshøyskole var valget enkelt. Jeg ønsket å gå på et universitet som scoret høyt på undersøkelser om faglig tilbud og studentmiljø.

Hvilke råd har du til kommende studenter?

- Jobb kontinuerlig og styr unna skippertak. Studer når du studerer og lev studentlivet når du har fri.

Hva er dine erfaringer med NMBU?

De fleste forelesere setter pris på aktive studenter. Ikke vær redd for å stille spørsmål. Bruk veilederne. De kan ofte gi bedre innsikt i kursenes innhold og relevans innenfor ulike profiler på bachelor- og masternivå. Skaff en god studiepartner eller kollokviegruppe. Deling og diskusjoner øker forståelsen og gjør det morsommere å studere. NMBU har Norges vakreste campus. Spis lunsjen ute når sola skinner.