Martine Louise Nordås

KyllingFoto: Janne Karin Brodin

Fjørferådgiver på AS Råde Mølle og Kornsilo

Hvor jobber du nå?

Jeg jobber som fjørferådgiver på AS Råde Mølle og Kornsilo.

Kan du fortelle om din nåværende jobb?

Her hos  AS Råde Mølle og Kornsilo produseres det kraftfôr til kalkun, kylling, verpehøner og gris. I tillegg forhandler vi kraftfôr til storfe, hest, hund og katt, samt andre landbruksartikler. Jeg fungerer som fôringsrådgiver for fjørfeprodusentene, i tillegg til diskusjonspartner i forhold til andre utfordringer i drifta. Mye av tiden brukes på kundebesøk og rådgiving, fagmøter og kraftfôrsalg. Det er en spennende jobb med stadig nye utfordringer, og ingen dager er like!

Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

Jeg begynte rett på NMBU, IHA, etter videregående. Jeg har hele tiden vært interessert i landbruk og bestemte meg raskt for at det var noe jeg ville ta videre utdanning i. De første årene på Ås bestod av mange generelle fag, noe som ga rom for å lære mer om ulike deler av landbruket, før man valgte hovedretning. Jeg bestemte meg etterhvert for at ernæring på fjørfe var noe jeg ville satse på, og fikk skrive bachelor- og masteroppgave innenfor temaet. Dette var svært nyttig, da det er få fjørfefag. Mens jeg studerte på Ås var jeg med i en sosial forening, satt i styret i linjeforeningen til Husdyrvitenskap, og stod på stand for NMBU på Dyrsku'n. Dette var gode erfaringer å ta med seg videre til arbeidslivet.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Studentmiljøet på Ås er unikt, og er en av grunnene til at de 5 årene på NMBU var så bra. Vi som studerte Husdyrvitenskap fikk et godt samhold, og lesesalen var et fint samlingssted, både for skole og sosialt. Linjeforeningen, Husdyrklanen, var også med å bidra til godt studentmiljø på IHA. Jeg var med i en sosial forening, og fikk dermed også god kontakt med studenter fra andre linjer, og muligheten til å være med på mye morsomt.

Har du noen råd til kommende studenter

Det er mange grunner til å velge NMBU som studiested. Det gode studentmiljøet, gode forelesere, spennende fag og ikke minst all forskning som pågår der så man hele tiden er oppdatert på den nyeste utviklingen. Jeg fikk mye ut av å engasjere meg i en sosial forening, da man får være med på mye gøy og bli kjent med mange nye mennesker. I tillegg er det å ta på seg styreverv en god erfaring å ha med seg videre. Bruk gjerne litt tid på å bestemme deg for hvilken retning du vil gå, finn en god veileder og en interessant hovedoppgave, gjerne i samarbeid med en bedrift. På den måten skaffer du deg kontakter, og du er et kjent navn dersom du ønsker å søke jobb der en dag.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

Råde Mølle har implementert FNs bærekraftmål nr. 5 (likestilling mellom kjønnene), 8 (anstendig arbeid og økonomisk vekst), 11 (bærekraftige byer og lokalsamfunn) og 12 (ansvarlig forbruk og produksjon) i den daglige drifta.

Vi jobber kontinuerlig med bærekraft og har blant annet erstattet mye kjøring med vogntog med transport via båt isteden. I tillegg fokuserer vi på å utnytte lokalt korn og råvarer i kraftfôrproduksjonen.

• Martine Louise Nordås
  • Yrkestittel: Fjørferådgiver
  • Utdannelse: bachelor og master husdyrvitenskap, studieretning ernæring