Fra asiatiske og afrikanske studier til prosjektassistent for innovasjon i Oslotech

Iselin Wood
Iselin WoodFoto: Oslotech AS

Iselin jobber til daglig med å være en brobygger mellom oppstartsselskaper innen livsvitenskap i The Life Science Cluster i Forskningsparken, og er også medfasilitør for Norge største entreprenørskapsfestival.

Hva slags bakgrunn hadde du før du søkte masterprogrammet, og hvorfor valgte du å søke?

Jeg har bakgrunn fra asiatiske og afrikanske studier ved Universitetet i Oslo. Jeg har alltid likt å utforske verden, og studiene tok meg til både Japan og Kina. Her fikk jeg testet meg på veldig ulike land, språk og kulturer. Jeg bodde et år i Shanghai, og brukte tiden til å tenke på hva jeg ville gjøre etter bachelorgraden. Her hadde jeg også mitt første møte med forretningsfag – markedsføring, business og mer, noe som ga meg lyst til å fordype meg videre i dette. Jeg valgte NMBU for å utfordre meg selv på et nytt fagfelt, og fordi studiet rett og slett virket spennende og praktisk!

Hva gjør du i din jobb?

Jeg jobber i Oslotech; Oslotech driver blant annet Forskningsparken, og er involvert i mange slags prosjekter innen næringsutvikling, entreprenørskap, og sist men ikke minst startups, for eksempel gjennom StartupLab, en inkubator. Jeg jobber innenfor et initiativ som heter The Life Science Cluster, som jobber for å øke nyskaping og effektivitet blant selskap som jobber innenfor livsvitenskap. Dette gjør vi gjennom å hjelpe bedriftene til å samarbeide med å dele ressurser og kunnskap. NMBU er også medlem, så det er ekstra morsomt å få jobbe med dette!

Jeg jobber også med Cutting Edge festivalen, som er Norges største entreprenørskapsfestival, hvor forskere, investorer, entreprenører og politikere møtes.

Hvor relevant er mastergraden i jobben din?

Jeg har fått mye relevant og praktisk kunnskap gjennom mastergraden – først og fremst hvordan man jobber effektivt med bedrifter, og hvordan man organiserer arbeidsflyt. Jeg er også mye stødigere på presentasjoner enn jeg var før – og det har jeg studiet å takke for!

Det er veldig stimulerende å se innovasjonsmiljøer på nært hold – jeg kjenner igjen organiseringer som klynger osv. fra studiet i det virkelige liv, og det fascinerer meg.

Hva var bra med mastergraden og NMBU?

Jeg har hatt nytte av at mastergraden var såpass «bred», slik at jeg fikk laget meg et solid grunnlag innenfor mange fagfelt – alt fra nærings- og bedriftsutvikling til strategi, økonomistyring og mye mer. Samtidig var det spennende å bruke kunnskap fra de ulike fagene til å lage et selvstendig forskningsarbeid. Naturligvis var det også nyttig med arbeidstreningen som kom gjennom studiene – jobbing i team, presentasjonstrening, og ikke minst å jobbe tett på næringsliv og andre aktører. Det siste er veldig greit når man skal ta kontakt med andre senere – kan man litt av «stammespråket» kommer man lettere på innsiden.

Det var også et utrolig givende semester på Gründerskolen i Houston – jeg som er glad i å se nye steder synes det var flott! Det var ikke noe å utsette på det faglige innholdet heller, og det var lærerikt å få jobbe i en veldedig organisasjon i USA – spesielt når det var en organisasjon som jobbet med unge entreprenører.

Hva vil du si om mastergraden til de som vurdere å søke?

Har du lyst til å prøve et studium som er litt utenom det vanlige, er dette studiet for deg!

Har du lyst til å ta et studium med mye praktisk arbeid, er det dette studiet du skal søke på.

Har du lyst til å komme deg utenfor komfortsonen, er det bare å søke!