Sales Graduate Trainee i IBM

Av Kateryna Krutskykh

Per Olav Erstad har fullført mastergrad i Entreprenørskap og innovasjon og jobber nå som Sales Graduate Trainee i IBM.

Masterstudiet i Entreprenørskap og innovasjon har mange praktiske elementer som fører til en større innsikt i arbeidslivet og lar deg utforske ulike interesser.

Erfaringene fra studiet gjorde meg selvsikker til å kunne gjøre en god jobb som trainee i IBM. Studiet forberedte meg godt på nye og uvante situasjoner, og jeg bruker daglig strategier fra studiene for å kunne levere et så godt arbeid som mulig.

Hva gjør du i din jobb?
Som trainee i IBM har jeg mange ulike arbeidsoppgaver. I starten går brorparten av arbeidsmengden til opplæring, og traineene deltar på et skreddersydd program som heter Global Sales School. Her får vi en god og grundig opplæring i IBM sine kjerneområder og gjør oss sikrere i rollen som trainee.

Jeg jobber i Systems Hardware-avdelingen og mye av arbeidet er relatert til salg og markedsføring. IBM er en svær bedrift med en stor produktportefølje, som fører til at vi jobber mye i team og at det alltid er en ”vi-følelse” i arbeidet man gjør. Eksempelvis er jeg med på å arrangere kundepresentasjoner og –møter, som krever mye. Da er det godt å vite at man har et solid team og gode erfaringer fra studiet å støtte seg på.

Hvor relevant var utdannelsen hos oss?
Utdannelsen ved NMBU har vært veldig relevant og nyttig. Hovedsakelig på grunn av den sterkt praktiske vinklingen til studiet. Entreprenørskap i Praksis og Gründerskolen var to spennende innslag som jeg ikke ville vært foruten. Praksisen førte til at jeg lettere kunne relatere studiene til arbeidslivet, og i etterkant ser jeg at dette har gitt meg en sterkere innsikt og sikkerhet i arbeidet jeg nå gjør. I tillegg har på grunn av dette knyttet mange kontakter både i Norge og i utlandet.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?
Jeg ble tipset om NMBU og studiet av en tidligere medstudent. Masterprogrammet Entreprenørskap og Innovasjon er unikt i Norge og har mye spennende å by på. Etter å ha ledet en frivillig organisasjon var bedriftsutvikling og –oppstart noe jeg brant for, og ville lære mer om.

Hvilke råd har du til kommende studenter?
Det sterkeste rådet jeg ville komme med for kommende studenter er å være åpen for nye erfaringer og prøve å bli vant med å være ukomfortabel. Frivillige verv var min måte å bli kastet inn i nye uvante situasjoner, og jeg lærte masse av å være frivillig. Vervene er et ekstra bein å stå på etter endte studier, og man gjør studenttiden rik på erfaringer.

Dine erfaringer med NMBU?
NMBU har et veldig aktivt studentmiljø og det er alltid noe moro som skjer på campus. Om det så er fest på Samfunnet, linjeforeningene som er på fart, bedriftspresentasjoner, foredrag eller bare en helt vanlig forelesning. Det er alltid noe, og det var noe jeg verdsatte høyt.

I tillegg er universitetet og campus innhyllet av en fantastisk natur som en Nordmøring setter veldig stor pris på. Nyt studietiden!