Sykepleier og entreprenørskapsstudent, Anette

Av Lars Mørk

Sykepleieren Anette valgte å studere entreprenørskap og innovasjon på bakgrunn av behovet for innovasjon i helseindustrien. Hun opplever at mulighetene for jobb videre med kompetansen hun sitter igjen med er mange.

Jeg heter Anette og er både sykepleier og studerer siste året på master i entreprenørskap og innovasjon. Kombinasjonen av disse to fagområdene er noe original, men allerede før jeg begynte å studere sykepleien hadde jeg i tankene å jobbe i næringslivet eller starte opp noe for meg selv. Valget om å først bli sykepleier var en kombinasjon av stor interesse for helsefag, samt at det var et fornuftig valg med tanke på jobbmuligheter. Men da jeg var ferdigutdannet og hadde jobbet litt, falt jeg ikke helt til ro med valget jeg hadde tatt - jeg ville ha andre muligheter også. Derfor valgte jeg denne masteren.

Hva hadde du gjort fra før?
Jeg var ferdig utdannet i 2009. Jeg jobbet da ett år i hjemmesykepleien og videre på SOS International-alarmsentral med besvarelser av alarmer og utrykninger i Oslo. Videre bodde jeg i 2012 ett år i Jordan, hvor jeg jobbet med salg og markedsføring i et nokså nyoppstartet amerikansk IT-selskap. Det var en annerledes og unik mulighet jeg fikk. Denne erfaringen ga mersmak, og jeg begynte å søke etter videreutdannelser så jeg kunne ha flere ben å stå på, og kanskje få nye jobbmuligheter. Før hadde jeg tenkt at det kun var mulighet for meg med videreutdannelse innen helsefag, for eksempel å bli helsesøster eller ta intensiv sykepleie. Men så kom jeg over masterstudiet i entreprenørskap og innovasjon på NMBU. Dette følte jeg var midt i blinken for meg, men jeg trodde nok ikke jeg kunne komme inn med en bachelor i sykepleie… Men jeg tok feil! Det viste seg å være en breddegrad, så jeg kunne søke! Veldig kult. Jeg fylte ut og sendte søknaden mens jeg bodde i Jordan. Gleden var stor da jeg fikk innvilget opptaket og ble innkalt til intervju noen måneder etterpå. Å søke på dette studiet er noe av det beste jeg har gjort. Selv om det høres litt klisjé ut.

Hva er bra med mastergraden og NMBU?
Det var nokså tøft det første halvåret i studiet fordi jeg måtte lære meg et helt nytt språk, altså “forretningsspråket”. Det var heldigvis lagt opp til mye gruppearbeid, noe jeg fikk mye ut av og følte ga meg en bratt læringskurve. Jeg fikk dra mye lærdom av andre. På NMBU er dessuten avstanden til administrasjonen og ledelsen kort, og jeg synes lærerne har vært veldig tilgjengelig både på e-post og ansikt til ansikt. NMBU i Ås er en fin plass å være student på, og det kan virkelig anbefales. Selv bor jeg i Oslo og har pendlet, og 35 minutter med bil for min del har vært overkommelig.

Hvordan var oppholdet med Gründerskolen i Houston?
Gründerskolen var kjempegøy og lærerikt. Jeg tok med både mann og barn på 3 år til Houston, Texas, og det gikk fint. Jeg fikk tilbud om praksisplass i et medisinsk-teknologisk start-up i Houston Medical Centre allerede før jeg reiste. Jeg valgte dem, og de hadde valgt meg ut ifra bakgrunnen min. Houston er ikke bare en oljeby; det er stor aktivitet innenfor medisin også. Det visste jeg ikke fra før av. Medical Informatics, som firmaet het, hadde også stort utbytte av min noe "utradisjonelle" bakgrunn. Jeg fikk mulighet til å tilføre min kunnskap som sykepleier særlig innenfor det som hadde med kundesegmenter og produkt-features å gjøre. Det var alt i alt et veldig lærerikt opphold, og jeg har fortsatt kontakt med firmaet jeg jobbet i.

Hva vil du si om denne mastergraden til de som vurderer å søke?
I likhet med meg, tror jeg det er mange av leger/sykepleiere som ikke tenker på muligheten av å gå en litt annen retning. Entreprenørskap og innovasjon er en spennende og utradisjonell vei å gå for helsepersonell. Mulighetene for jobb videre er mange! Dessuten er det mye innovasjon innenfor medisin og helse. Min opplevelse er at man blir svært attraktiv når man har yrkes- og bransjekunnskap kombinert med forretningsforståelse. I helsesektoren er det mye som skjer, og behovene for nye løsninger er store, så jeg føler dette studiet gir mange spennende muligheter. For tiden skriver jeg masteroppgave om kommersialisering av ny velferdsteknologi til den offentlige helsesektoren. Dette er et område det skjer mye nytt innenfor. Mange av bedriftene jeg har vært i kontakt med i forbindelse med oppgaven har vist interesse for min fagkombinasjon og det at jeg har hatt relevant praksis i et amerikansk firma. Jeg har jobbet stort sett som sykepleier siden 2009 (også ved siden av studiene), og jeg ønsker å bruke denne erfaringen for å kunne jobbe på tvers av feltene helse, entreprenørskap og teknologi. Akkurat det er nå mulig takket være denne mastergraden. Jeg tror jeg kan være en stor ressurs for flere, både i næringsliv og offentlig sektor og føler meg derfor godt rustet for arbeidslivet.