Trainee i TINE

Av Kateryna Krutskykh

Etter at Silje Marie Lesjø fullførte masterprogrammet i Entreprenørskap og innovasjon ble hun tilbudt stilling som trainee i TINE. Der skal hun jobbe på fire forskjellige avdelinger i løpet av to år. Arbeidsoppgavene er i stor grad tilpasset hennes kompetanse og ønsker.

- Jeg er så heldig at jeg får lov til å ha forholdsvis stor innvirkning på hva jeg ønsker å jobbe med i løpet av de to årene. De første fire månedene jobbet jeg ved TINE Meieriet på Kalbakken for å få innsikt i hele verdikjeden. I tillegg deltok jeg med på ledermøter og utbyggingsprosjektet som skal gi TINE på Kalbakken et nytt bygg på 50 000 kvadratmeter i tillegg til det eksisterende anlegget. Andre prosjekter jeg deltok i var effektivisering av produksjonen og ansettelsesprosesser.

Etter å ha fullført det første halvåret jobber hun nå i ”Kategoriutvikling” i TINE, der de blant annet jobber med å utvikle nye produktideer og forbedre eksisterende produktløsninger.
– Her vil jeg forhåpentligvis få brukt mye av det jeg har lært på studiet i Entreprenørskap og innovasjon.

Bevisst studievalg
Etter å ha fullført en bachelorgrad i Internasjonal markedsføring ved BI valgte hun masterstudiet ved NMBU.
– Jeg valgte Entreprenørskap og innovasjon fordi det er et spennende masterstudium som tilbys ved få universiteter og høyskoler. Jeg valgte også NMBU for å kunne skille meg ut fra mengden i søknadsprosesser og på grunn av det gode studentmiljøet.

- Hvilke råd har
 du til kommende studenter?

- Fokuser på skolearbeidet, men ikke glem å ha det gøy på fritiden. Engasjer deg i for eksempel studentorganisasjoner, dette vil gi deg et godt nettverk og en fordel i jobbsøkingsprosesser. Ikke nøl med å reise på utveksling, da dette gir deg verdifull erfaring og vil være et stort pluss når du skal søke jobb. Tenk på om det er noen bedrifter du ønsker å jobbe for før du begynner å skrive masteroppgave, ta kontakt med dem og hør om det finnes muligheter for å skrive oppgave for den aktuelle bedriften. Dette kan åpne mange dører og gi deg muligheten til å få drømmejobben etter endt studium!