Kretsløpsteknologi

Kretsløpsteknologi; DU kan faktisk gjøre en stor innsats for miljøet! Når du sitter og koser deg på do, sitter du i virkeligheten på kanten av et av verdens største miljøproblemer. Neste gang du trekker i snora, ta en titt og tenk på hva som skjer: Den fineste plantegjødsel blandes med masse drikkevann, skylles ned og vips, så er problemet løst. For deg.....

Du har nå laget en porsjon kloakk som suser gjennom kilometer på kilometer av rør i bakken. Mange rør møtes og til slutt har vi en liten elv. Vi kan ikke slippe kloakken rett i vannet eller havet for da forurenser vi så vi verken kan bade eller kanskje drikke vannet. Derfor har vi renseanlegg som tar ut næringsstoffene og andre forurensninger av kloakken. Det som renses ut er kloakkslam. Siden alle doer og avløp er koblet på de samme rørene kommer det også giftige stoffer i kloakken. Det er jo ingen som ser hva du slipper i do eller sluket.
Er slammet forurenset vil vi ikke bruke det som gjødsel i matproduksjon. Dette gjør at over alt i verden vokser det opp fjell av kloakkslam som vi ikke vet hva vi skal gjøre med.

Kloakkrenseanlegget bruker masse energi. Denne energien kommer oftest fra kullkraftverk som slipper ut CO2, svoveloksider og nitrogenoksider som alle er skadelige klimagasser. Men dette er ikke alt. Siden kloakken er forurenset og ikke kan brukes som plantegjødsel må vi lage ny gjødsel på kunstig vis. Kunstgjødsel produseres i store fabrikker som bruker masse energi. Slik lages enda mer forurensning. Hadde vi tatt vare på næringsstoffene i avløp og matavfall på en ordentlig måte kunne vi dyrke nok mat til alle mennesker. Vi kan ikke fortsette slik i en verden hvor milliarder av mennesker mangler rent vann og tusener av barn dør hver dag av skittent vann.
Ved NMBU tar vi fatt i dette kjempeproblemet der det oppstår, nemlig på do. Vi lager systemer der vi tar vare på næringsstoffene og bruker dem som plantegjødsel. Slik hindrer vi forurensning, sparer vann og produserer gjødsel og energi. Dette kalles kretsløpsteknologi. Kretsløpsteknologi er fremtidens løsning når vi skal skape et samfunn i balanse med naturen.

Vil du være med på å skape en ny fremtid? Kom til fem spennende år på NMBU ta kretsløpsteknologi og begynn å snu verden.

Når du slipper den stinkende bæreposen fra under kjøkkenbenken i søppelspannet er et guffent problem løst. For deg. Men søpla blir ikke borte. Noen steder kjøres den på fyllinga, men det er snart forbudt. Søpla samles i store lastebiler og kjøres til forbrenning. Siden søppel inneholder mange forskjellige og ofte giftige stoffer, må forbrenningsanleggene ha kostbar rensing av røyken. For å holde prisen nede, må anleggene lages store. Store anlegg trenger mye søppel og da må søpla hentes mange mil unna. Mange steder kjøres søpla både 10 og 20 mil til forbrenning.
Transport bruker energi og forurenser med eksos og støv. Dessuten er store lastebiler på veien farlige i trafikken.

Ved NMBU arbeider vi for å skape null-utslipps-samfunnet. Som student ved NMBU får du en utdanning som gjør at du kan være med å forme fremtidens samfunn.