Vegard Ulriksen Solberg

Statnett «Min erfaring er at det er mye lettere å bli kjent med både studenter og forelesere som ny student ved NMBU enn ved andre studiesteder.»

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Som trainee i Statnett får jeg jobbet i tre forskjellige avdelinger i løpet av de første 18 månedene, før jeg går over i en fast stilling. Nå er jeg i Data Science-avdelingen og jobber med programutvikling i Python. Målet er å lage en tjeneste som bruker maskinlæring til å angi strømkapasitet i kraftlinjene basert på metrologiske data som vær og vind.

Hvorfor valgte du NMBU?

Jeg valgte NMBU på grunn av universitets gode rykte og studentmiljøet.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Utdanningen har gitt meg et solid faglig fundament innen fysikk, elektriske kraftsystem og maskinlæring som jeg daglig får bruk for på jobb.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet på Ås er unikt. Min erfaring er at det er mye lettere å bli kjent med både studenter og forelesere som ny student ved NMBU enn ved andre studiesteder. Det er mye frivillighetsarbeid blant studenter og foreninger som sikrer en rekke gode studentarrangement.

Råd til kommende studenter?

Husk å ha et sosialt liv ved siden av det faglige. Karakterer er ikke så viktige som man tror.