Simen Bergan

NOAH «Studentmiljøet i Ås er helt fantastisk. Om du vil spille trompet eller triangel, danse, spille brettspill, utvikle dine forretningsideer eller hjelpe mennesker i vanskeligstilte land, så har du alle muligheter.»

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg jobber som prosjektingeniør i NOAH. NOAH er et firma som tar imot farlig avfall. Her arbeider jeg med gjenvinning av mineralsalter og av el-bilbatterier og med CO2-rensing.

Hvorfor valgte du NMBU?

Etter 12 år i kokkeyrke var jeg veldig klar for nye utfordringer. Etter å ha lest litt og sett på nettet var det helt klart studiet i Miljøfysikk og fornybar energi som trigget meg. Bærekraft, matte, fysikk, fornybar energi og miljø hørtes veldig spennende ut. Jeg hadde også hørt flere historier om det gode studentmiljøet på Ås, som gav mersmak.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Utdanningen har gitt meg en god bakgrunn innenfor termodynamikk som er meget viktig i dimensjonering av prosesslinjen i jobben min. I tillegg inneholder mastergraden en del elektrofag som gjør at jeg også har kontroll på effektforbruk og energiforbruk.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet i Ås er helt fantastisk. Om du vil spille trompet eller triangel, danse, spille brettspill, utvikle dine forretningsideer eller hjelpe mennesker i vanskeligstilte land, så har du alle muligheter. Om du rett og slett vil ta deg en øl og diskutere matte og fysikk videre så treffer du likesinnede på puben. Velkommen til et inkluderende studentmiljø, du kommer til å ha det gøy!

Råd til kommende studenter?

Rådet mitt er å tørre å gå den veien du finner interessant. Ved NMBU har du mulighet til å velge litt fag selv, benytt deg av det. Finn deg noe å gjøre på fritiden slik at du får en flying sosial start. Bli kjent med foreleserne, det er bare å banke på døren deres. Det viktigste er å ha det gøy, 3 eller 5 år går fryktelig raskt.

Prosjektingeniør i NOAH

www.noah.no