Emil Andre Bergmann

Statnett «Jeg ville ikke klart oppgavene jeg er satt til uten utdannelsen min. Den overordnede forståelsen for energi, energiproduksjon og kraftflyt, samt den grunnleggende matematikk- og fysikkunnskapen som jeg bruker daglig lærte jeg underveis i studiet.»

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg jobber i avdelingen for Markedsoperasjoner i Statnett. Vi er ansvarlig for avtaler for våre energiforbindelser med Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Russland, England og Tyskland. I min daglige jobb er jeg derfor mye involvert i analyser og forhandling av nye avtaler. I tillegg jobber jeg med å beregninger knyttet til kraftbørsen.

Hvorfor valgte du NMBU?

Når jeg skulle velge studieretning var det viktig for meg at det etter ferdig utdannelse var tydelig at jeg hadde gjort et valg for å kunne jobbe på den grønne siden av energibransjen. Jeg var opptatt av klimautfordringene og ønsket å bidra til å løse dem. Valget falt derfor på et universitet som så tydelig trykker miljøet til sitt bryst.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Jeg ville ikke klart oppgavene jeg er satt til uten utdannelsen min. Den overordnede forståelsen for energi, energiproduksjon og kraftflyt, samt den grunnleggende matematikk- og fysikkunnskapen som jeg bruker daglig lærte jeg underveis i studiet.  I tillegg har god kjennskap til programmeringsverktøy vært veldig viktige for meg.

Hvilket inntrykk har du av arbeidsgivers forhold til kandidater fra NMBU?

Jeg har et inntrykk av at kandidater fra NMBU har et vel så godt inntrykk hos min arbeidsgiver, som kandidater fra andre institusjoner. Vi fra NMBU har vist oss å være svært tilpasningsdyktige og kunnskapsrike, og kan jobbe i de aller fleste kriker og kroker av denne veldig store bedriften.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet på Ås er fantastisk. Lite nok til at man er på hils med de fleste, men stort nok til at man ikke blir lei på fem år. Og Gud, hvor fort man savner seg tilbake når man har kommet seg ut i arbeidslivet!

Råd til kommende studenter?

Fokuser og spesialiser på de områdene du aller helst har lyst til – det er her du kan bli virkelig god.

Programmeringskunnskap, og ikke kun på overflatenivå, er fortsatt undervurdert. Dette vil hjelpe deg utrolig mye i ettertid, enten fordi du kan løse oppgaver de andre ikke klarer, eller fordi du kan effektivisere arbeidet ditt. Gjør hva du kan for å lære så mye som mulig her.

Ikke glem å ha det gøy. Friheten man har under studieperioden er jeg redd man aldri får kjenne på igjen.

Sivilingeniør. Statnett