Tine Marielle Fauske

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg er ansatt som rådgivende ingeniør innen i Electronova AS. Oppgavene mine går ut på å prosjektere elektriske anlegg og energiforsyning langs veier og i tunneler i Norge. Det innebærer for eksempel planlegging av veibelysning, tunnelventilasjon, styring av de tekniske systemene, regulering og overvåkning.

Hvorfor valgte du NMBU?

NMBU er et universitet som setter miljøet i fokus noe jeg alltid har vært opptatt av selv. Da jeg søkte etter studieplass synes jeg at mastergraden Miljøfysikk og fornybar energi hadde mange spennende fag rettet mot klima, meteorologi og fornybar energi. Og jeg hadde hørt at universitet hadde et godt studentmiljø – og det stemte bra!

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

I løpet av utdannelsen var vi gjennom en rekke forskjellige fagområder, noe som gjør at vi kan jobbe innen mange ulike fagfelt når vi er ferdig på studiet. Spesialiseringen skjer når man begynner i jobben og spisser seg inn mot et mer snevert fagområde. Noe annet utdannelsen har gitt meg er evnen til å reflektere og løse problemer, noe som er svært viktig i enhver jobb.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Det er bare positive ting å si om studiemiljøet i Ås, her finnes det noe for enhver smak og jeg tror de aller fleste vil finne seg til rette blant alle tilbudene som er der. Det er en rekke studentforeninger av ulike slag samt kor, idrettslag, KRIK, med mer. Og om det ikke er noe som er midt i blinken for deg kan du starte din egen forening sammen med vennene dine! De fleste bor det første året i studentbyen som ligger like ved skolen. Her blir man godt kjent med sine medstudenter. Vi ble fort en fin vennegjeng i klassen som fremdeles har god kontakt og møtes jevnlig.

Råd til kommende studenter?

Muligheten til å dra på utveksling i løpet av studieperioden er fantastisk! Det anbefaler jeg på det sterkeste. Vær engasjert i det du liker å drive med når du studerer og delta på det som skjer sosialt. Studier gir en solid nettverksplattform man vil dra nytte av når man skal ut i et langt arbeidsliv.

Sivilingeniør. Rådgivende ingeniør i Electronova
www.electronova.no