Helene Sandvei

AF Gruppen, Energi & miljøteknikk "På IMT har jeg "lært å lære" om teknologi. Det aller mest jeg gjør i hverdagen har jeg lært på arbeidsplassen, men det hadde selvfølgelig vært veldig vanskelig dersom jeg ikke hadde hatt utdanningen i ryggen."

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg jobber i AF Energi & Miljøteknikk som er en del av AF Gruppen. På min avdeling er "agendaen" er å prosjektere, designe, installere og drifte energisentraler som leverer fornybar energi. Det kan være store varmepumpesentraler som benytter berggrunn eller sjøvann som energikilde, bioanlegg med pellets-flisfyring, spillvarmeutnyttelse, etc.

Nye regler for energibruk i bygg stiller krav til minimum 60 % fornybar energi. Gjennom våre totalleveranser av energisentraler, nærvarmenett og kundesentraler basert på fornybar energi ivaretas dette kravet og kundene våre stiller godt forberedt på å også komme fremtidens krav i møte.

Hvorfor valgte du NMBU?

Jeg valgte NMBU nesten utelukkende på grunn av det jeg hadde hørt om det eksepsjonelt gode studentmiljøet. Da jeg startet i 2005 rett etter videregående visste jeg ikke hva jeg ville bli da veterinærdrømmen nettopp var forkastet, så linjeutvalget var derfor ikke avgjørende på det tidspunktet. Jeg begynte min Ås-karriere med ett år som husdyrfagstudent før jeg fant veien opp til Miljøfysikk etter litt tid i tenkeboksen på studentbyen Pentagon.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

På IMT har jeg "lært å lære" om teknologi. Det aller mest jeg gjør i hverdagen har jeg lært på arbeidsplassen, men det hadde selvfølgelig vært veldig vanskelig dersom jeg ikke hadde hatt utdanningen i ryggen. Utdanningen har gjort at jeg er godt kjent med de fysiske og matematiske prinsippene som ligger bak prosjektene vi har. Men å faktisk jobbe med det i praksis kan man ikke lese seg til. Der er det "learning by doing" som gjelder!

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Nå har jeg forsåvidt ikke noen andre studiesteder å sammenlikne med, men jeg vil likevel påstå at Ås har verdens beste studentmiljø! Der er det akkurat passe stort/lite, noe som er utrolig gunstig for det sosiale miljøet OG i faglig sammenheng da små klasser gir en mye lavere terskel for å spørre foreleseren om det du måtte lure på.

Positive erfaringer med NMBU?

Egentlig ALT. Kollektiv-tilværelsen med mange forskjellige personligheter samla sammen under ett tak, UKA 2006 - 2010, å være med å starte opp foreningen "Feminin & Fornem", utallige kvelder på Samfunnet og engasjerte forelesere helt utenom "det vanlige" som fikk meg til å synes at fysikk faktisk var morsomt med diverse sprø eksperimenter (selv etter å ha mislikt fysikkfaget sterkt på videregående)!

Og sist, men ikke minst: Venner for livet og en knakende bra samboer, ingen av de hadde jeg møtt hvis det ikke hadde vært for Ås!

Råd til kommende studenter?

Kos deg med studietida, den kommer aldri tilbake! Pass på å få en riktig balanse mellom sosialt og faglig. Min erfaring er at arbeidsgivere ikke er ute etter de som bare har murt seg inne på lesesalen i 5 år – sosial kompetanse er vel så viktig i arbeidslivet! Ikke stress med at du ikke føler du husker absolutt alt du har lært, det er de store linjene som er viktig. Og til slutt: Bo på studentbyen Pentagon det første året! Da får du en perfekt start på det sosiale studentlivet, mer luksuriøse boforhold kan du ta senere i livet!