Janne Christine Fossum

Ski videregående skole"Under studiene jobbet jeg som hjelpelærer i flere fysikkfag, og fikk smaken på læreryrket. Derfor tok jeg PPU på deltid ved siden av lærerjobb da jeg var ferdig med studiet.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg jobber ved Ski VGS som fysikk-, og matematikk-lektor, og jeg stortrives. Å gi elevene utfordringer, støtte dem  i læreprosessen og observere deres glede ved å utforske spørsmål og mestre metoder oppleves som meget meningsfylt.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Jeg studerte fysikk, og skrev masteroppgave i gruppa for beregningsorientert biologi (computational neuroscience). Under studiene jobbet jeg som hjelpelærer i flere fysikkfag, og fikk smaken på læreryrket. Derfor tok jeg PPU på deltid ved siden av lærerjobb da jeg var ferdig med studiet.

Studiene ved NMBU har gitt meg en solid faglig kompetanse og har vært en arena for utprøving av ideer. De dyktige fagpersonene ved NMBU, både ved realfagsseksjonen og seksjon for lærerutdanning har bidratt til at jeg har fått utfordringer og tilbakemeldinger som har gitt meg mulighet til å utvikle meg på mange forskjellige områder. Også i ettertid har jeg stor glede av støtte fra fagpersoner ved NMBU, og har flere ganger kontaktet dem for faglig og didaktisk veiledning. Jeg har også hatt med flere fysikklasser til NMBU for å gi dem en opplevelse av fysikkmiljøet og mulighetene som student ved NMBU.

Hvorfor valgte du NMBU?

Jeg valgte NMBU fordi verdiene NMBU står for sammenfaller med mine egne, og fordi det er fantastisk flott å bo på Ås.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studiemiljøet ved NMBU er meget godt. På miljøfysikk-linja ble vi godt tatt vare på, og initiativ som lab-kvelder med foredrag og kortspilling, fra NMBU sin side gjorde at ferske studenter raskt fikk etablert et miljø som gjorde studietiden til en tid man kan tenke tilbake på med et smil.

Råd til kommende studenter?

Jeg vil anbefale alle som har interesse for realfag, og som ønsker en utviklende og meningsfylt studietid, å begynne på NMBU.