Bernt Sørby

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg har mitt eget firma og jobber med hydrodynamisk modellering innenfor marin fornybar energi. Blant annet har jeg vært engasjert for Fred Olsen i noen år på deres bølgekraftprosjekt.

I tillegg har jeg en delvis ansettelse hos ENFO Energy, der jeg jobber som systemutvikler og programmerer. Blant annet utvikler vi verktøy for automatisk analyse av feil i strømnettet for Statnett.

Hvorfor valgte du NMBU?

Det var veldig tilfeldig. Impulsavgjørelse på restplasser. Flaks!

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Jeg jobber med hydrodynamisk modellering og energisystemer, begge fag som jeg hadde på høyt nivå i mine studier. Min utdanning har vært helt sentral for det jeg holder på med.

Jeg tok også et utenlandsår på Energisystem-utdanningen i ved Universitetet i Uppsala i Sverige og har hatt masse glede av dette også. Her vikk jeg dessuten mange kontakter og gode venner i Svensk energibransje.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Det er et ganske lite miljø på Ås, og det foregår veldig mye på Studentsamfunnet. Derfor kommer man raskt i kontakt med masse kule mennesker. Et stort pluss er det gode musikkmiljøet. Jeg spiller selv fortsatt sammen med noen av dem jeg spilte med på Ås da jeg var student.

Positive erfaringer med NMBU?

Lærte masse faglig og sosialt.

Råd til kommende studenter?

Faglig: Involver deg i alt du synes er gøy. Det er VELDIG viktig at du liker det du studerer. Det går fint an å få en god karakter i et hvilket som helst fag, men for å bli flink i et fag må du syns det er gøy. Det er viktigere at du synes det er gøy enn at du får gode karakterer i starten. Da kommer resultatene av seg selv, og det føles ikke som du jobber så mye.

Sosialt: Involvert deg i alt du synes er gøy. Du har en unik mulighet til å skaffe deg masse kule venner på Ås. Det beste er å bli medlem en eller annen studentforening du liker og gjerne engasjert i administrasjonen av foreningen. Det gjør ikke så mye om det av og til går litt på bekostning av studiene. Særlig ikke om du har valgt gøye fag, for da klarer du uansett å motivere deg til å jobbe litt hardere når du har litt mindre å gjøre på Studentsamfunnet.

Daglig leder / Senioringeniør

Eget firma / ENFO Energy