Mari Gjølberg

BaneNOR (Jernbaneverket) ”Viktigst av alt er nok at studentmiljøet på Ås er så inkluderende og hyggelig, det gjør det lett å trives.”

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg jobber i Bane Energi i Jernbaneverket. Bane Energi leverer elektrisk energi til hele jernbanenettet i Norge. Vår anleggsmasse består av omformerstasjoner, et kraftverk, transformatorstasjoner og en driftssentral.  Jeg jobber i Plan og Prosjektavdelingen, og vi driver med vedlikeholds- og investeringsprosjekter knyttet til disse anleggene. Min oppgave er å planlegge, gjennomføre og følge opp prosjekter.

Hvorfor valgte du NMBU?

Det var litt tilfeldig. Jeg startet på NTNU, men ble usikker på om studieretningen og studiestedet jeg hadde valgt var det rette for meg. Jeg søkte litt på nettet og oppdaget Miljøfysikkstudiet på Ås. Jeg oppdaget raskt at dette studiet, og Ås som studiested, passet meg bedre. Det var særlig miljøet, fleksibiliteten og den tette kontakten mellom studenter og forelesere som gjorde at jeg fant meg godt til rette på NMBU.

Hvilken nytte har du av utdanningen din i nåværende jobb?

Utdanningen har gitt meg en bred plattform å bygge videre på. Som prosjektleder er det nyttig å ha basiskunnskap innen flere fagfelt. I studietiden hadde jeg ikke sett for meg at det var elektroteknikk jeg skulle begynne å jobbe med, men jeg er veldig fornøyd med at det har blitt sånn. Kombinasjonen av fornybar energi, energifysikk og elektrokompetanse åpner mange dører.

Hvilket inntrykk har du av arbeidsgivers forhold til kandidater fra NMBU?

Mitt inntrykk er at arbeidsgiver er positiv til NMBU-kandidater og ser verdien i at de ansatte har ulik bakgrunn.

Hva kan du si om studentmiljøet på Ås?

Studentmiljøet på Ås er helt unikt. Det er veldig enkelt å bli engasjert i studentmiljøet på Ås. Den erfaringen man tar med seg ved å være aktiv i studentmiljøet, enten det er i foreninger, UKA, Studentsamfunnet eller andre typer verv og engasjement, har stor nytteverdi i arbeidslivet. Viktigst av alt er nok at studentmiljøet på Ås er så inkluderende og hyggelig, det gjør det lett å trives.

Råd til kommende studenter?

NMBU er et studiested som gir deg mange muligheter. Velg fag som interesserer deg og bli med på å skape et godt læringsmiljø. Det er viktig å trives med det man holder på med. Vær strukturert og innarbeid gode arbeidsrutiner tidlig. Ved å bruke tiden riktig blir det mindre stress og mer tid til å ha det gøy.

Mari Gjølberg, siv.ing.
Overingeniør