Martin: - Jeg ville lære om utviklingen av fremtidens byer og samfunn

Martin Reigstads interesse for by-planlegging startet tidlig, da han som barn koste seg med å bygge byer i lego. Foto: Shutterstock

Etter 13 års skolegang var jeg svært usikker på hva jeg ville gjøre den kommende høsten. Som mange andre leste jeg meg opp på de ulike studiestedene på nettet. Ved en tilfeldighet kom jeg over et studie som het by- og regionplanlegging.

Et slikt studie, som gir deg kunnskap til å påvirke hvordan fremtidens byer og samfunn utvikles, virket veldig interessant. Utformingen av de fysiske omgivelsene rundt oss synes jeg alltid har vært spennende. Da jeg var yngre laget jeg små legobyer på loftet vårt hjemme. Som tenåring spilte jeg dataspill hvor jeg bygget mine egne byer. Da jeg fant by- og regionplanlegging skjønte jeg at dette var studiet for meg: et studie hvor jeg kunne lære mer om hvordan man skal utvikle fremtidens byer og samfunn.

Vil du vite mer om studiet i by- og regionplanlegging? Les mer her.

Et fem år langt sosialt kalas

NMBU var et relativt ukjent universitet, både for meg og min omgangskrets. Etter å ha undersøkt litt hvordan det var å være student på Ås, fikk jeg bare enda mer lyst til å begynne på NMBU. Studentmiljøet på Ås virket forlokkende. Bilder og videoer fra arrangementer i regi av UKA i Ås og Studentsamfunnet i Ås gjorde gav svært positive inntrykk av et studiested litt utenom det vanlige. Jeg ble ikke skuffet da jeg kom til Ås og ble introdusert for det kalaset som skulle være en del av studiehverdagen min i fem år.

Martin Reigstad.
Martin Reigstad. Foto: Privat

Hva har jeg lært?

Jeg er nå snart ferdig med mitt femte og siste år som student på Ås. Disse fem årene har gitt meg kunnskap om utrolig mye. Jeg har lært mye av flinke forelesere som klarer å engasjere studentene sine. Jeg har fått tatt del i planleggingen av tettbebygde strøk og planleggingen av hytter i fjellområder. Jeg har fått lært meg å lede et team, jeg har lært meg å ta ansvar for å se at ting blir gjort, og jeg har lært utrolig mye om meg selv. Studiet og studielivet har gitt meg kunnskap for livet.

Yrkeseksempler: By- og regionplanlegging

Fra legobyer til mastergrad

Da jeg var yngre laget jeg små legobyer på loftet vårt hjemme. Som tenåring spilte jeg dataspill hvor man bygget sine egne byer. I dag skriver jeg en mastergrad om hvordan dataspill kan implementeres i planleggingen av byer og tettsteder. NMBU, Ås, og by- og regionplanlegging gir deg utrolig mange muligheter. Muligheter i studietiden, og muligheter senere i livet. Grip sjansen, benytt deg av den muligheten. Jeg er så glad for at jeg gjorde det.