Fra bachelor ved NMBU til revisor i Ernst & Young

Av Lars Mørk

Mathias Græsmo Larsen
Mathias Græsmo LarsenFoto: Sindre Nyborg

20 år gammel, og 9 måneder før fullført bachelorgrad i økonomi og administrasjon, ble Mathias Græsmo Larsen tilbudt jobb i det største revisjonsselskapet i Norge.

Mathias startet som som revisor (Assurance Associate) i Ernst & Young (EY) rett etter at han hadde fullført bachelorgraden med profilering regnskapsfører. Han var, med sine 21 år, yngst av de som startet som revisor i EY i høst. De fleste av hans nye kolleger har mastergrad, men Mathias sier han var godt rustet for jobben med bachelorutdanningen han tok ved NMBU.

- Bachelorgraden i økonomi og administrasjon, med profilering regnskapsfører, har gitt meg et godt grunnlag for jobben. Som revisor må du ha god økonomisk kunnskap og forståelse av regnskap. Den økonomiske forståelsen blir i stor grad lagt gjennom de obligatoriske fagene i studieløpet, mens regnskapsforståelsen kom med profileringen. Når dette er sagt, er det likevel bare grunnlaget som legges på skolen. I arbeidslivet møter du en bratt læringskurve som aldri tar slutt. Denne utfordringen er noe av det som gjør jobben så interessant.

Jobb som «samfunnets tillitsmann»
- Jobben som revisor består i stor grad av å kvalitetssikre regnskapsmateriell som er relevant for interessenter til et selskap, slik at de kan være trygge på at et revidert regnskap er riktig. En revisor kan med andre ord omtales som en «samfunnets tillitsmann», sier Mathias.

- Men jobben som revisor er også så mye mer enn det. Vi er mye ute hos kunder, som er både store og små bedrifter i ulike bransjer.  Det er vanskelig å peke på spesifikke oppgaver, da det dukker opp nye og spennende oppgaver hver eneste dag, men det dreier seg ofte om oppgaver der vi ser på regnskap, skatt og avgift for å kunne uttale oss om en kundes framlagte årsregnskap. Disse oppgavene utføres ofte i samarbeid med vårt eget team, kontaktpersoner og representanter ute hos kunden.

Bedriftspresentasjoner ga mersmak
- I min tid på NMBU fikk jeg øynene opp for revisjonsyrket gjennom bedriftspresentasjonene som ble arrangert av Optimum, linjeforeningen for økonomistudenter ved Handelshøyskolen. Jeg snakket mye med representantene for de ulike bedriftene for å høre mer om revisjon og hva slags kompetanse de var på utkikk etter, forteller Mathias.

- Etter å ha snakket med de ansatte i revisjonsselskapene, bestemte jeg meg for å forme min profil og fagsammensetning på en slik måte at jeg dekket kravene for å få jobb i revisjonsbransjen. Regnskapsførerprofilen passet midt i blinken. Jeg fikk også beskjed om at gode karakterer var viktig. I tillegg til det faglige, ble jeg med i studentforeningen Optimum for å vise at jeg hadde engasjement og vilje til å trå til for fellesskapet.

Mathias var tilbake ved NMBU i høst for å holde bedriftspresentasjon på Handelshøyskolen. Foto: Optimum

Søknadsprosessen er viktig
Mathias mener at en av grunnene til at han ble valgt ut og tilbudt fast stilling, var at han brukte mye tid og energi på utforming av søknad og CV.

- Jeg skrev flere utkast til søknader, der jeg forsøkte å gjøre det så presist og interessant som mulig. Alle påstander og avsnitt i søknaden ble underbygget av beskrivelser av relevante erfaringer i CVen.  Deretter jobbet jeg med å bli kjent med selskapene og forberede meg mest mulig til intervjuene, slik at jeg kunne stå inne for det jeg hadde skrevet i søknad og CV.

- Etter flere intervjurunder, høyspente nerver og noe som føltes som en evighet, ble jeg kontaktet av rekrutteringsansvarlig i EY, som ga meg tilbud om fast stilling som revisor.

Ble kjent med NMBU gjennom Åpen dag
- I utgangspunktet ville jeg studere ved NHH, men dette endret seg etter at jeg så hva NMBU var. En god venn av meg, som var klassekamerat fra videregående, skulle reise ut på Åpen dag til datidens UMB. Han lurte på om vi skulle dra dit sammen, og jeg tilbød meg derfor å kjøre. Da vi kom til universitetet i Ås ble jeg med en gang "solgt"! Campus og miljøet tiltalte meg, og jeg valgte derfor å studere økonomi ved NMBU. Det har jeg aldri angret på.

- Mine erfaringer fra NMBU er minneverdige og gode å ha med seg. Jeg sitter igjen med et godt grunnlag for å møte arbeidslivet, samt mange gode opplevelser jeg vil minnes for livet. På NMBU fikk jeg venner for livet, en utdannelse jeg er stolt av og en tid jeg ikke ville vært foruten. Jeg er takknemlig for de mulighetene NMBU ga meg!