Kunderådgiver/kundeansvarlig i bank

Av Lars Mørk

- Den tradisjonelle banken med mange kasser og kølapper er forbi, og den moderne banken har gode nett- og mobilbankløsninger der kunden kan gjøre veldig mye selv, sier Louis Thieu.

Etter at Louis Thieu fullførte bachelorgrammet i økonomi og administrasjon, startet han som kunderådgiver i Sparebanken Hedmark. Deretter fikk han jobb som kunderådgiver i Sparebank1 Oslo Akershus, der han bistår kundene med selvbetjente løsninger og driver med salg av bankens produkter.

Til våren starter han i ny jobb som kundeansvarlig i Landkreditt Bank, der han skal behandle lånesøknader, samt stå for breddesalg av bankens produkter.
- Landkreditt Bank har blitt en av de mest solide mellomstore bankene i Norge og har en klar ambisjon om vekst de kommende årene i personmarked. Jeg er ansatt for å bidra til denne veksten, sier han.

Nye oppgaver krever ny kompetanse
Arbeidsoppgavene for de ansatte i bankene har endret seg de siste årene med nett- og mobilbankløsninger der kunden kan gjøre veldig mye selv. Det krever også ny kompetanse hos de som skal jobbe opp mot kundene i banken.
- For å få jobb som kunderådgiver/kundeansvarlig kreves det at du har minimum en bachelor i økonomi og administrasjon eller lignende, forteller Louis.

Louis forteller at han fikk jobben i Sparebank1 Oslo Akershus gjennom intern utlysning når han jobbet i Sparebanken Hedmark.
- Mange av jobbene lyses kun ut internt og er derfor viktig at du får en fot innenfor, sier han.

Jobben som kundeansvarlig i Landkreditt Bank var utlyst offentlig/eksternt, og her måtte Louis gjennom to intervjurunder før han trakk det lengste strået.

Relevant utdanning
- Bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon er meget relevant i forhold til jobben jeg har fått. Med utdanningen fra NMBU visste jeg at jeg var godt rustet for alle slags utfordrende arbeidsoppgaver i hverdagen, sier Louis.

- Utdanningen var veldig bra lagt opp med profesjonelle forelesere. Jeg likte finansfagene best, som for eksempel finansiering og investering, men synes også fagene i skatterett var veldig morsomme og lærerike, sier han.

I løpet av studiet var Louis på utveksling et halvt år i London.
- Et tips til alle studenter er å dra på utveksling. Det kan være akkurat denne erfaringen som gjør at du skiller deg litt ut fra andre kandidater, samt at det er veldig morsomt og møte andre mennesker ifra hele verden. NMBU har mange samarbeidspartnere og det er mye og velge i, så velg med omhu. Selv var jeg et halvt år i London og hadde det veldig bra, sier han.

En studietid med mange gode minner
- Jeg er veldig glad for at jeg valgte å studere på NMBU og angrer ikke på det. Jeg kjente ingen når jeg startet studiene, men i dag sitter jeg igjen med veldig mange nære venner fra studietiden. NMBU har veldig bra studentmiljø, og jeg har mange gode minner, med UKA og London som et lite høydepunkt i den ellers travle studenttiden.