Teknologi og forskningslære

Ved NMBU er det mange dyktige forskere med inngående kjennskap til hvordan forskning foregår og hvilke problemstillinger som knytter seg til forskning. Vi har faglige opplegg som passer ToFX, ToF1 og ToF2.

Hvor kommer kunnskapen fra?
På universitetene er forskning en del av hverdagen. Kom og få en innføring i hva forskning er og hvordan en forsker jobber.

Feltarbeid for studier av trnfalkFeltarbeid for studier av tårnfalk.

Elevene får møte en av våre forskere som vil fortelle om prosessen fra man starter med et prosjekt, og til det er ferdig i form av en vitenskapelig publikasjon. Etter foredraget om forskning er det mulig å få et innblikk i hvordan realfag blir brukt i praksis i et av våre andre faglige opplegg, f.eks. innen bioteknologi.

TittelHvor kommer kunnskapen fra?
 Tilpassa fag/nivå ToF1 og ToFX
 Varighet 45 min
 Tilbys Våren 2016

Forskning og forskere
Elever inviteres til ”fagdag” i teknologi og forskningslære på NMBU hvor mange relevante spørsmål knyttet til forskningen belyses, demonstreres og diskuteres. Elevene får blant annet møte et aktivt forskningsmiljø innen bioteknologi.

Under fagdag med ”Teknologi og forskningslære” drøfter vi:
-   Hva er forskning? Hvorfor forske?
-   Vitenskapelig metode
-   Grunnforskning, anvendt forskning, eksperimentell, teoretisk forskning
-   Finanisering av forskning
-   Organisering av forskning
-   Forskningsetikk
-   Andre relevante tema dere måtte ønske

Vi legger opp til forelesning og diskusjon og forsøker å belyse temaene med eksempler.

TittelForskning og forskere
 Tilpassa fag/nivå ToF2