Spektroskopi og kromatografi

Her vil erfarne kjemikere demonstrere hvordan moderne analyseteknikker som spektroskopi og kromatografi forlenger våre sanser og hvordan man ved hjelp av disse teknikkene kan bestemme molekylstrukturer.

I dette opplegget vil elevene lære mer om spektroskopi, kromatografi og andre viktige områder innenfor kjemien av erfarne kjemikere. Mye fokus blir lagt på spektroskopi, hvordan disse teknikkene forlenger våre sanser, og hvordan man konkret går frem for å bestemme molekylstrukturer. Det vil bli holdt en NMR-spektertolkningskonkurranse der elevene selv får testet sin kunnskap. Dette opplegget passer godt for kjemi 2-elever, og vil gi dem kunnskap, motivasjon og en introduksjon til bruk av en moderne instrumentpark.
TittelSpektroskopi og kromatografi
Tilpasset fag/nivåKjemi 2