Forventer flere søknader om studielån

Av Iben Andersen

Med rekordtall fra hovedopptaket til høyere utdanning, forventer Lånekassen nå mange søknader om studielån. Basislånet for en heltidsstudent er 123 519 kroner.

Studenter som allerede er i gang med studiene sine har kunnet søke om støtte siden april. Nå kan også ferske studenter fylle inn søknaden på lanekassen.no.

Kommunikasjonsdirektør Anette Bjerke er spent på hvordan utviklingen i søkning, nye studieplasser og bedre ordninger for voksne vil slå inn på etterspørselen etter støtte til utdanning i Norge.

• Vi forventer at det kan være endringer i antall søkere og i hvilke ordninger de kan ha krav på, sier hun.

Heltidsstudenten vil normalt kunne få 123 519 kroner for studieåret 2020-2021. I tillegg er det ulike ordninger utover dette, for eksempel for studenter som har små barn. Nytt i år er bedre ordninger for voksne som tar utdanning, blant annet muligheten til ekstra lån for studenter som er over 30 år.

• Informasjon om du har rett på støtte og hvor mye du kan få i støtte er lett tilgjengelig på lanekassen.no. Der er det enkel steg for steg-veiledning og kalkulator som gir deg svar på hvor mye du kan få.

De aller fleste søknader kan behandles automatisk når de er korrekt og fullstendig fylt ut. Det gir den raskeste behandlingen og penger inn på konto til studiestart. Her er tre nyttige tips:

• I søknaden skal du krysse av for hvilket utdanningsområde ditt studium tilhører. Det finner du på samordnaopptak.no. Trykk på i-en ved siden av navnet på studiet ditt.
  • Ikke søk før du vet hvilken utdanning du skal ta. Står du på venteliste, bør du vente til du har fått svar på om du kommer inn på førstevalget ditt.
  • Betal semesteravgift og registrer deg så snart som mulig.

Når søknaden er behandlet, kan du få første utbetaling tidligst 4. august forutsatt at du er registrert som student ved lærestedet, du har signert avtalen om støtte og du har registrert gyldig kontonummer hos Lånekassen.