Ønsker mer utveksling

Av Eivind Norum

Student Stian Skarheim Magelssen fra NMBU er nyvalgt som internasjonalt ansvarlig i arbeidsutvalget til NSO.Foto: Håkon Sparre

Stian Skarheim Magelssen er nyvalgt som internasjonalt ansvarlig i arbeidsutvalget til NSO. Nå vil han jobbe for at flere studenter skal krysse landegrensene slik at de får lærerike utenlandsopphold.

Magelssen er NMBU-student på første året. Og han er opptatt av internasjonalisering og klima. Akkurat nå arbeider han seg igjennom en bachelorgrad i International Environment and Development Studies. Før han kom til NMBU har studert sammenlignende politikk i Bergen.  Han er fra Oppegård like utenfor Oslo.

- Jeg brenner for studentpolitikk og internasjonalisering. Jeg vil jobbe for et mer internasjonalt solidarisk akademia, sier Magelssen.

Og legger til.

- Verden er ganske tett knyttet sammen og utdanning er nøkkelen er til fred. Hvis vi som studenter kan bidra til økt utveksling og samarbeid i stedet for å jobbe mot hverandre vil vi få til mye.

Når han trer inn i sin nye rolle som internasjonalt ansvarlig i NSO 1. juli vil han bruke en del av tiden til å påvirke og bidra til mer utveksling og et mer miljøvennlig akademia.

- Jeg vil være en forkjemper for miljøvennlige alternativer. I dag har universitetene litt å gå på. Vi er langt unna bærekraftsmålene som hele akademia sier så mye om. De må følge opp det de sier på en god måte, sier en engasjert Magelssen.

På veien videre håper han at flere studenter blir motivert til å ta utenlandsopphold.