Et nettverk av muligheter

Av Marte Skjerping

.
.Foto: shutterstock

Ferdig med studiene og på utkikk etter jobb? Hold kontakten med nettverket fra studietiden. Et godt nettverk kan være avgjørende for om det blir deg som stikker av med drømmejobben.

For mange bedrifter er nettverk en av de vanligste rekrutteringskanalene, og flere stillinger blir aldri lyst ut.

- Nettverk fra studiet er svært viktig, også etter studietiden. Mange av de du har studert med vil i fremtiden jobbe i bransjer og bedrifter som er interessante for deg. Knytter du kontakt med de nå, vil du kunne kontakte de senere, for eksempel om du er interessert i en stilling i firmaet en tidligere medstudent jobber i, eller ønsker å arrangere en reunion fra studietiden, sier karriereveileder Tone-Line Fiane ved NMBU.

Alumni-nettverk

Alumni er en internasjonal fellesbetegnelse på tidligere studenter, og nettverk gjennom studiestedet kalles alumni-nettverk.

- Jeg anbefaler alle avgangsstudenter å bli med i NMBU Alumni, nettverket vårt for tidligere studenter. I nettverket tilrettelegges det for kunnskapsdeling, kompetanseheving og nettverksbygging, i tillegg til mye annet. På denne måten kan du holde kontakt med medstudenter og universitetet, og universitetet kan holde kontakt med deg, sier alumnirådgiver Marte Skjerping ved NMBU.

Å ha en god profil på LinkedIn, verdens største profesjonelle nettverk, blir viktigere og viktigere.  Å gjøre deg søkbar i universitetets alumni-oversikt på LinkedIn vil gjøre det enklere for medstudenter, NMBU-ansatte og andre på utkikk etter din kompetanse å finne deg. Oppdater utdanningsstedet ditt til NMBU og se om du dukker opp.

Ved å ha kontakter på sosiale medier som LinkedIn, trenger man ikke å bekymre seg for å sitte igjen med en ugyldig epostadresse eller telefonnummer når man først ønsker å ta kontakt. Ved og like, dele og opprette innlegg kan du også gjøre deg interessant og synlig for en potensiell framtidig arbeidsgiver. Tekna kommer med flere gode tips til hvordan LinkedIn kan brukes i jobbsøkingen.

Karriereveiledning etter fullført grad

Ønsker du tilbakemelding på CV- eller jobbsøknad, intervjutrening eller karriereveiledning? Karriereveileder ved NMBU hjelper deg også etter at du er ferdig med graden din. Bestill tid hos karriereveileder.

Read this article in English

Karriereveiledning ved NMBU

Tone-Line Fiane, karriereveileder NMBU.

Book time for veiledning

NMBU Alumni

Marte Skjerping, alumnirådgiver NMBU.

Spørsmål om NMBU Alumni? Kontakt alumni@nmbu.no