0pptak av forelesninger - lyd og bilde
Mange tenker kanskje at de fritt kan gjøre opptak av forelesninger og annen undervisning for å kunne høre/se på det senere, men kan du egentlig det?
Hovedregelen er at du ikke kan ta lyd- og bildeopptak uten at du først har innhentet samtykke fra underviser. Opptaket må også gjøres på en slik måte at det ikke fanger opp andre studenter. Dersom det er fare for medstudenter kan fanges opp i opptaket må du innhente samtykke fra disse også før du kan ta opptak.
Unntaket fra hovedregelen gjelder hvis du har fått vedtak om tilrettelegging fra Studieavdelingen, og opptak av undervisningen inngår i tilretteleggingen. Da kan du gjøre opptak til eget studieformål. Kontakt tilretteleggingskontoret.
Under kan du lese mer om hvordan opptak reguleres i lovverket.
Juridiske rammer for opptak av lyd og bilde
Åndsverkloven
Det kan iht til bestemmelsen i åndsverksloven § 26 lages kopi av et åndsverk (forelesning) uten samtykke fra opphavsmannen dersom formålet er privat bruk.
Det betyr at du, etter åndsverkloven, kan ta lyd- og bildeopptak fra en forelesning. Åndsverkloven tillater kun opptak til privat bruk. Det betyr kun egen bruk. Du kan ikke dele opptaket med en syk medstudent, kollokviegrupper, medstudenter som var på samme forelesning eller medstudenter som ikke kunne møte, studentorganisasjoner eller læringsgrupper på Canvas, Teams, Discord osv.
Dersom du deler opptaket med andre medfører det brudd på åndsverkloven og kan medføre konsekvenser for deg.
Personopplysningsloven
I henhold til personvernforordningen av 2016 (GDPR) artikkel 2 nr. 2 C så kan en fysisk person behandle personopplysninger når det gjøres “som ledd i en rent personlig eller familiemessig aktivitet.” «Aktivitet» er det begrep som i vår sammenheng setter rammer. Personlige og familiemessige aktiviteter er aktiviteter som skjer utelukkende innenfor den private sfæren, slik som å ta privat foto- og videolagring, privat kommunikasjon (brev, e-post, meldinger) eller aktiviteter som kun involverer personen selv og nære familiemedlemmer.
Dette unntaket omfatter dermed, i henhold til Datatilsynet sin veileder, ikke undervisning. Det er fordi det meste av undervisning i de aller fleste tilfeller ikke vil kunne defineres som «rent personlig eller familiemessig aktivitet».
Det betyr at du må ha et behandlingsgrunnlag – et rettslig grunnlag – for å kunne ta lyd- og bildeopptak fra undervisningen som inkluder bilder eller lyd fra en eller flere personer. Det mest aktuelle behandlingsgrunnlaget her er samtykke jf. bestemmelsen i GDPR art. 6 nr. 1 litra a. Her må man huske på at samtykke-plikten ofte vil favne videre enn bare foreleser da det er stor risiko for at medstudenter kan stille spørsmål eller på annet vis delta i undervisningen slik at opptaket også vi behandle personopplysninger om dem.
Når en student har særlige behov – for eksempel svak hørsel, nedsatt syn eller andre funksjonsnedsettelser – kan det finnes lovlige behandlingsgrunnlag for å gjøre lyd- eller bildeopptak i undervisning, selv om opptak ellers ville vært forbudt. Det forutsetter at behandlingen er nødvendig og forholdsmessig. I dette ligger:
- Nødvendig: Ikke mulig å oppnå likeverdig tilgang med mindre inngripende tiltak.
- Forholdsmessig: Fordelene for studenten må være større enn risikoen og ulempene for andre.
Behandlingsgrunnlaget for nødvendige opptak for studenter med særlige behov vil være art. 6(1)(e) – oppgave i allmennhetens interesse (tilrettelegging) eller art. 6(1)(c) – rettslig forpliktelse (lovpålagt tilrettelegging).
Andre regelverk
På enkelte av studiene ved NMBU, slik som for eksempel veterinær- og dyrepleierstudiet, vil andre regelverk sette selvstendige begrensninger i mulighet for lyd- og bildeopptak. Det er for eksempel taushetsbestemmelser og interne regler om deling av informasjon om prøvemateriale/pasienter/eiere som er til behandling ved Dyresykehuset. Disse reglene vil være hindrende for opptak av undervisningen.