Vi oppsummerer våre arrangement i 2022

Av Hilde Kristin Langsholt

Julie&Andreas
Julie&AndreasFoto: Lisbeth Andreassen/NMBU

NMBU Universitetsbiblioteket ser med glede tilbake på et år fylt med mange flotte, aktuelle og godt besøkte arrangement.

Universitetsbiblioteket tilbyr et variert program med både faglig og kulturelt påfyll. Alle våre arrangement er gratis og åpne for alle.

I 2022 har vi gjennomført over 40 arrangement. Vi har hatt konserter, små foredrag, smaksprøver og utstilling i Pusterom-serien, og fag- og forskningsformidling i Fagprat-serien. Temaene har blant annet vært studentinnovasjon, oppdrettslaks, statistikk, pedagogikk, økologisk dyrking og mat fra grøftekanten, skog og biologisk mangfold, flått, labdyrket kjøtt, klær og miljø, psykisk helse og friluftsliv.

Universitetsbiblioteket har også arrangert ulike serier om forskningsetikk, statistrikk på Sørhellinga biblioteket og i serien Fagprat har vi hatt innspilling av podkasten Vett og vitenskap med publikum. Studentens arbeidsutvalg hadde våren 2022 serien Involver deg! i biblioteket i Veterinærbygningen, og valgdebatt i forbindelse med valg av ny studentledelse. Vi har også gjennomført boklanseringer og en bokdiskusjon, og det er stadig flere som ønsker å ha formidlingsarrangement i Universitetsbiblioteket.

I vår arrangementsserie Kunnskapsfrokost serverer vi frokost og kunnskap i skjønn forening. Universitetsbiblioteket gir studentene nyttig kunnskap til studiehverdagen; som referering, kildebruk, plagiering, EndNote, studieteknikk og forskningskommunikasjon. I 2022 har vi også arrangert Søk smart-dagen og Skrivedagen hvor biblioteket og Skrivesenteret gir korte foredrag som er nyttig for studentene.

Takk for besøk og samarbeid

Takk til alle samarbeidspartnere og foredragsholdere for deltakelse og godt samarbeid. Og takk til Velferdsutvalget ved NMBU som har gitt økonomisk støtte til Pusterom-serien.

Tusen takk til publikum på våre arrangement. Vi setter stor pris på det engasjementet publikum har vist. Alle som kommer på arrangementene, er med på å gjøre Universitetsbiblioteket til en møteplass på NMBU.

Planer for 2023

Vi arbeider nå med programmet for 2023. Ønsker du å tipse oss om et emne eller foredragsholder for et framtidig arrangement? Eller ønsker du å ha et arrangement hos oss neste år? Ta mer enn gjerne kontakt.

Velkommen på nye arrangement i 2023!