Ny student på NMBU? Her er oppstartstips fra Universitetsbiblioteket

Av Birgit Hvoslef Dahl

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Hvor er biblioteket? Når er det åpent? Har dere printer? Hvordan finner jeg pensumbøkene? Se svarene på alt du trenger å vite for å spare tid og penger som ny student.

Hvor er biblioteket?

NMBU har to bibliotek, i Veterinærbygningen og på Sørhellinga. Begge bibliotekene kan brukes av alle. Du finner litt flere bøker for REALTEK og MINA på Sørhellinga, og mesteparten av veterinærlitteraturen er i biblioteket i Veterinærbygningen.

Hos oss kan du lese og studere, møte venner, ha gruppearbeid, finne litteratur, lære søking og EndNote, være med på arrangementer og mye mer.

Når er bibliotekene åpne?

Mandag-torsdag: 08.00–20.00
Fredag: 08.00–18.00

Obs, i ferier kan det være andre åpningstider. Åpningstider sommeren 2023

Hva kan du spørre om?

Ingen spørsmål er dumme i biblioteket. Vi hjelper deg med litteratursøk, databaser, EndNote, referanselister/litteraturlister, veien til nærmeste printer og mye mer. Vi er her for deg!

Universitetsbiblioteket på Sørhellinga
Universitetsbiblioteket på Sørhellinga Foto: Birgit Hvoslef Dahl

Hvordan låner jeg bøker?

Alle studenter og ansatte ved NMBU blir automatisk registrert som lånere ved Universitetsbiblioteket. Studentkort/ansattkort fungerer som lånekort. Skaff deg nyeste versjon av studentkortet, så fungerer det også som nøkkel til Veterinærbygningen og Bikuben.

Hvor finner jeg bøkene?

Du søker etter bøker og artikler i nmbu.oria.no, da finner du både både trykte og elektroniske. Logg inn med ditt NMBU-brukernavn og passord (Feide-pålogging).

I Oria kan du velge å søke i alle norske fagbibliotek samtidig, eller du kan avgrense til å søke kun i biblioteket på NMBU. Hver bok har en hyllesignatur, en tall- og bokstav-kombinasjon, som forteller hvor boken står. Finner du ikke det du leter etter på NMBU kan du legge inn en bestilling i Oria. Biblioteket vil sørge for å låne inn/skaffe til veie materialet fra andre bibliotek. Lurer du på noe, spør oss om hjelp i skranken eller på e-post: biblioteket@nmbu.no

Kan jeg lese elektronisk litteratur utenfor campus/ har jeg tilgang hjemmefra?

Studenter og ansatte ved NMBU kan få tilgang til Universitetsbibliotekets e-bøker, artikler og databaser utenfor campus.  Du kan benytte enten VPN (Virtual Private Network) eller Home Office for å få tilgang til de samme ressursene som når du sitter fysisk på campus.

Informasjon om hvordan du oppretter VPN eller Home Office finner du på Fjerntilgang - NMBUhjelp.

Kan jeg låne pensum?

Bibliotekene har pensumbøker til utlån. Noe pensum har 1 ukes lånetid, så sett deg på venteliste om boka er utlånt.

Hvor lenge kan jeg låne?

De fleste bøkene har 4 ukers lånetid, men noen har kortere. Sjekk 'din side' i oria, der kan du også forlenge/fornye lånetiden, eller kontakt biblioteket.

Hvor leverer jeg?

Du kan levere bøker i begge våre bibliotek. Det er også innleveringskasse utenfor døren som kan benyttes etter stengetid.

Hvor er nærmeste printer / kopimaskin?

Veterinærbygningen – i gangen utenfor biblioteket, ved gruppearbeidsplassene.

Sørhellinga – ved lesesalen i etasjen over biblioteket.

Studentkortet er også kopikortet du bruker for å få ut utskrifter.

Velkommen til Universitetsbiblioteket!