Betingelser for bruk av bilder

Styringsmekanisme for robot
Styringsmekanisme for robotFoto: Håkon Sparre

Kan man bruke bilder fritt fra NMBUs fotoarkiv? Må jeg oppgi fotograf? Skal jeg spørre noen om lov først? Her er retningslinjenjene for hva du kan og ikke kan gjøre med bilder fra fotoarkivet.

For eksterne brukere

Følgende generelle betingelser knytter seg til bruk av bildene: NMBU har som politikk at vi stiller bildemateriell til gratis disposisjon ved omtale av universitetet og ellers hvis bildene eller bildeteksten klart forteller at dette er bilder fra universitetet. Vi er allikevel ikke unntatt fra lov om åndsverk. Hvis det ikke er spesielt avtalt skal fotografens navn oppgis som omtalt under.

Bilder fra enkelte arkiver kan lastes ned uten å måtte bestille bildet på forhånd. Det betyr ikke at rettigheter til bruk dermed er avklart. For bilder som ikke omfattes av brukstypen beskrevet over (omtale av NMBU), må bruk avtales med kommunikasjonsavdelingen eller fotograf.

Bildene kan lastes ned til din PC ved klikke pilen under bildet (thumbnail). Ved klikke det lille bildet får du en "preview" av bildet. Dette kan brukes som "dummy", men er ikke originalbildet i seg selv. Når du ser en preview finner du også informasjon om bildet. Under fanen "general" finner du fotografen som skal oppgis ved bruk og en forklarende tekst til bildet. Under fanen "origin" oppgis institusjonen som såtr bak bildeproduksjonen (Som f.eks. NMBU). Fotograf oppgis da på denne måten: Foto: NMBU/Ole Olesen.

For interne brukere

NMBU's ansatte oppfordres til ta i bruk bildene fra "profilbilder" Her finner du representative bilder fra campus, forskningen, studentlivet og et utvalg viktige portretter.
Bilder fra "Utvalgte bilder" er i utgangspunktet tilgjengelige for bruk til markedsføring, dokumentasjon og forskning. Hvis du ikke kan laste ned bildene fra et spesifikt arkiv etter å ha logget på, kan du bestille bildet fra arkivet. Du vil da kunne f hjelp til bilderedigering for den riktige flaten. I utgangspunktet skal alle bilder følges av en bildetekst der fotograf oppgis, etter malen beskrevet for eksterne brukere over. Unntak fra dette må avtales med arkivet eller fotografen.

Vi ønsker å gjøre bruk av bilder lettvint og raskt for deg. Vi har imidlertid forpliktet oss til en seriøs omgang med fotografenes materiale og ber om forståelse for de retningslinjer som til enhver tid befinner seg her.

Elektroniske bilder er gjenstand for forringelse ved stadig bearbeiding, komprimering eller profilskifting. Det er i alles interesse å bruke et bilde som er så tett opp til originalen som mulig. Arkivet har systemer for dette og vil være behjelpelig med å finne det beste bildet for deg.