Av Emma Susanna Hidas

Lyspære som viser innovasjon
Foto: Shutterstock_1712203645

Nils Magne Killingbergs doktorgradsarbeid undersøker hvordan kandidater fra master i entreprenørskap bruker sin entreprenørielle kompetanse, og hvilke utfordringer disse møter i sin tidlige karriere.

Denne doktorgradsavhandlingen bidrar til å bygge kunnskap om hvordan entreprenørskapsutdanning forbereder studentene til arbeidslivet, hvordan entreprenørskapskompetanser som utvikles gjennom entreprenørskapsutdanning utnyttes i karriereløp i etablerte organisasjoner, og hvilke utfordringer og muligheter kandidater fra entreprenørskapsutdannig møter i sin tidlige karriere.

De siste tiårene har vi sett en økning av masterprogrammer innen entreprenørskapsutdanning med mål om å inspirere og sette enkeltpersoner i stand til å drive med entreprenørskap. Studier har derimot vist at et stort antall entreprenørskapsutdannede ikke blir gründere når de uteksamineres, men søker jobber i etablerte organisasjoner. Denne oppgaven studerer derfor de tidlige karrierene til kandidater fra entreprenørskapsutdanning.

Avhandlingen viser hvordan kandidater fra entreprenørskapsutdanning tilpasser seg arbeidslivet, hvordan de bruker sin kompetanse til å skape muligheter og møte utfordringer i arbeidslivet, og hvilke karrierevalg kandidatene tar, samt motivasjonen bak disse karrierevalgene.

Teknologiske, sosioøkonomiske og demografiske faktorer kommer til å føre til store endringer i arbeidsmarkedet de neste tiårene. Framtidens arbeidsmarked kommer til å kreve tilpasningsdyktighet og evnen til å tenke nytt og innovativt. Denne avhandlingen bidrar forhåpentligvis til å øke forståelsen for hvordan vi kan utdanne kandidater som vil møte disse utfordringene.

Nils Magne Killingberg forsvarer sin avhandling "Entreprenøriell kompetanse satt i arbeid – et studie av entreprenørskapsutdanningskandidaters tidlige karriere" 2. mai 2024.