Johanne Heitmann Solheim - Justervesenet

Av REALTEK-redaksjonen

Ung kvinne med briller står foran måleutstyr for lys i et laboratorium.
Johanne Heitmann Solheim jobber med radiometri, eller målinger av lys, i Justervesenet.Foto: Ina Andresen/Justervesenet

Johanne Heitmann Solheim har master i Miljøfysikk og fornybar energi. Nå har hun fått drømmejobben som målefysiker i radiometrigruppen i Justervesenet, der de utvikler verdens beste fotodetektorer.

Hva jobber du med i dag? Hvilke arbeidsoppgaver har du?

Jeg jobber med forskning innen radiometri, som handler om målinger av lys. Justervesenet leder for tiden et internasjonalt forskningsprosjekt der vi utvikler verdens beste fotodetektorer. Min rolle i prosjektet handler om å karakterisere detektorene, noe som involverer mye laboratoriearbeid. Målesystemet består av en laser som bestråler en detektor som er plassert i et vakuumkammer. Vi måler temperatur, strøm og spenning over detektoren – og med noen veldig kule måleprinsipper kan vi bestemme interne tap i detektoren.

Jobbhverdagen tilbringes mye på lab, og mye foran PC-en for å behandle og analysere data. Jeg bruker for det meste python, både for å utvikle analyseprogrammer og simuleringsprogrammer.

Hva er det beste/mest spennende med den jobben du har i dag?

Det mest spennende med jobben jeg har i dag er kombinasjonen av praktisk og teoretisk arbeid. Å simulere noe på PC-en én dag, for å måle det samme i laben en annen dag er veldig fascinerende. Forskning er noe jeg alltid har likt, nettopp fordi man må tenke ut hvilke eksperimenter man må utføre for å teste ulike hypoteser. Med en god forståelse for teorien som ligger til grunn kan man designe et målesystem for å komme nærmere å forstå de fysiske fenomenene man ønsker å undersøke.

Her på Justervesenet har jeg blitt en del av et veldig inspirerende og hyggelig arbeidsmiljø. Noe av det beste med jobben min er å kunne samarbeide med dyktige kollegaer om ulike problemstillinger.

Hva var veien fra studiene til den jobben du har i dag?

Gjennom masterstudiet var jeg heldig som fikk sommerjobb hos Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI). Her jobbet jeg på lasergruppen, første gang med en praktisk oppgave på lab, andre gang med simuleringer av laserstråler gjennom atmosfæren. Etter masteroppgaven fikk jeg tilbud om en doktorgradsstilling ved samme gruppe som jeg skrev master for. Her fikk jeg mange fine år i et spennende fagmiljø, hvor jeg fikk erfaring med forskning innen optikk. Da Justervesenet la ut stillingsannonsen på drømmejobben kunne jeg jo ikke gjøre annet enn å søke.

Hvordan bruker du det du lærte i utdanningen din i den jobben du har i dag?

Fysikk og matte er en viktig del av jobben min, så jeg har god nytte av det solide grunnlaget jeg fikk gjennom studiene. I tillegg til standardløpet for miljøfysikerne tok jeg flere studiepoeng innen elektromagnetisme og optikk, noe jeg har fått utbytte av i min nåværende stilling. Som ansatt hos Justervesenet har jeg selvsagt også bruk for usikkerhetsberegninger, så jeg kan trekke fra FYS103 som et veldig relevant fag! I tillegg kommer generelle ferdigheter innen programmering og databehandling som jeg får bruk for i det daglige.

Hvorfor bestemte du deg for å studere på NMBU?

Jeg visste at jeg ville studere noe innen fysikk, og miljøfysikk hørtes ut som en studieretning som kunne passe for meg. Dessuten hadde jeg hørt mye positivt om studentmiljøet på NMBU, noe som var en viktig faktor da jeg valgte studie.

Hva likte du best ved å studere på NMBU?

Jeg må jo nesten trekke frem studentmiljøet som en av de beste kvalitetene ved NMBU. Det er noe helt eget ved å leve i Ås-boblen, med kollokviegrupper, samfunnet og så mange ulike foreninger.

En annen ting jeg vil trekke frem er at jeg har inntrykk av at Ås-studenter blir sett på som gode kandidater i næringslivet, med god faglig kompetanse i tillegg til praktiske ferdigheter og en hands-on-tilnærming til det meste.

Hvilke karrieretips har du til andre som vurderer å ta den samme utdannelsen?

Jeg vil anbefale nye studenter å studere noe de er interessert i, og å velge fag de syns er spennende. Med en interesse for fag kommer også motivasjonen til å legge ned innsatsen som kreves, og man lærer mye bedre.

Videre vil jeg oppfordre alle til å bruke fagmiljøet de blir en del av på NMBU – både medstudenter og professorer. Studietiden er en unik mulighet til å utvikle mange ulike egenskaper, og anledningen til å lære i fellesskap med andre er noe helt eget.

Når det er nevnt er det viktig å poengtere at studietiden er mer enn bare fag – bruk tiden godt, også i spritsløyfa.

Johanne Heitmann Solheim

Studieprogram ved NMBU: Miljøfysikk og fornybar energi

År for uteksaminering: 2017

Nåværende arbeidsplass: Målefysiker ved radiometrigruppen på Justervesenet

Andre relevante jobber, utplasseringer, trainee-stillinger eller lignende:

• Doktorgrad i fysikk, NMBU
  • Sommerstudent ved lasergruppen på Forsvarets Forskningsinstitutt 2015 og 2016.