Bjørnar Nevland Knudsen - Cautus Geo

Av REALTEK-redaksjonen

Ung mann i arbeidsklær foran geomatikkutstyr
Bjørnar Nevland Knudsen har studert geomatikk ved NMBU. Nå jobber han med å overvåking og sikring mot naturfarer i Cautus Geo.Foto: Privat

Bjørnar Nevland Knudsen har studert geomatikk ved NMBU. Nå jobber han med overvåking og sikring mot naturfarer i Cautus Geo.

Hva jobber du med i dag? Hvilke arbeidsoppgaver har du?

Jeg jobber med overvåking og sikring mot naturfarer. Vi har ulike løsninger og instrumenter, og jeg jobber til daglig med drift av disse i ulike prosjekter som prosjektleder. Vi er et lite firma, noe som gjør det nødvendig å steppe inn der det trengs ved behov. Dette er med på å gi meg en spennende og variert arbeidshverdag.

Hva er det beste/mest spennende med den jobben du har i dag?

Det at vi i Cautus Geo er med å utvikle og bruke løsninger til sikring mot naturfarer som for eksempel fjell- og snøskred, noe som i bunn og grunn er med på å redde liv.

Hva var veien fra studiene til den jobben du har i dag?

Etter endt studie hadde jeg lyst på en jobbhverdag hvor jeg kunne kombinere både kontorarbeid og spennende feltarbeid. Jeg søkte derfor på jobb som landmåler i Scan Survey og fikk etter hvert denne jobben. Etter halvannet år der med mye gode erfaring ble jeg kontaktet og tilbudt en stilling i Cautus Geo. Dette var en unik mulighet til å kombinere begge utdannelsene mine i et spennende og kunnskapsrikt fagmiljø og jeg takket derfor jeg til denne stillingen.

Hvordan bruker du det du lærte i utdanningen din i den jobben du har i dag?

Forståelsen av geodetiske målinger er sentral i arbeidshverdagen min hvor vi benytter oss av både totalstasjoner, ulike GNSS-systemer, laserskanning og andre fotogrammetriske målemetoder. Utdannelsen min fra Ås har gitt meg en god forståelse i grunnprinsippene som benyttes til å utføre og bearbeide målinger med disse.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med bærekraft?

Cautus Geo er en stor bidragsyter i arbeidet med bærekraft. I tillegg til overvåking av naturfare driver vi også andre typer miljøovervåking. Vi benytter ulike sensorer for eksempel til måling av vannkvalitet for blant annet å kontrollere utslipp fra bygg- og anleggsbransjen.

Mange av løsningene Cautus Geo tilbyr er med på å gi kostnads- og materialbesparinger til kjøperen, og med det også minske klimaavtrykket.

Hvorfor bestemte du deg for å studere på NMBU?

Etter en fullført bachelorgrad i geologi fra Universitetet i Bergen var egentlig planen å fortsette med en mastergrad i samme retning, men et hardt jobbmarked som følge av nedgangstidene i oljenæringen rundt 2015 og utover fikk meg til å se på alternativer. En kompis tipset meg om geomatikk ved NMBU, hvor det skulle være gode jobbmuligheter etter endt studie. Med en over gjennomsnittet interesse for kart synes jeg dette studiet virket veldig interessant og valgte derfor å søke.

Hva likte du best ved å studere på NMBU?

Studiemiljøet. Vi var en god gjeng på geomatikk. På felles grupperom på TF-bygningen satt det geomatikkstudenter fra alle kull, noe som bidro til et godt fellesskap og trivelig studiemiljø. Etter forelesninger og annet studiearbeid bar det videre på trening, turer eller til bodegaen. På Ås var det noe for alle og enhver.

Hvilke karrieretips har du til andre som vurderer å ta den samme utdannelsen?

Det er et økende behov for geomatikere og jeg vil anbefale alle som er usikre på hva de vil studere om gi geomatikk en sjanse. Det er flere spesialiseringsmuligheter underveis og du har i stor grad mulighet til å styre din egen jobbhverdag etter hva du ønsker å jobbe med.

Dette sier Bjørnar sin arbeidsgiver i Cautus Geo om utdannelsen i geomatikk:

På hvilke måter tenker du at utdanningen til Bjørnar har vært relevant for den jobben han har i dag?

Cautus Geo jobber med ulike målesystemer. Landmåling er da sentralt, spesielt det å ha et forhold til tolkning av hva målingene egentlig betyr, som for eksempel nøyaktighet

Hva slags inntrykk har du av studieprogrammet Geomatikk ved NMBU?

Har inntrykk av at det er ett godt studie.

På generell basis - hva er mest verdifullt for studenter å ha med seg fra studieprogrammet inn i arbeidslivet?

Evnen til å sette seg inn i nye ting, i tillegg til generelt god kunnskap om naturfag.

Bjørnar Nevland Knutsen

Studieprogram ved NMBU: Master i geoinformatikk (tidligere Geomatikk)

År for uteksaminering: 2022

Nåværende arbeidsplass: Cautus Geo, fagansvarlig for geodesi