Ramadan på campus

Av Sigrid Klæboe Jacobsen

Sana Pakatchi inne på et av laboratoriene på fakultet for kjemi og bioteknolgoi og matvitenskap
Mye av studiehverdagen til Sana foregår på studentlabenFoto: Tommy Normann / NMBU

Ibrahim og Sana møter mye positiv nysgjerrighet fra medstudenter under fastemåneden, som varer i inntil 30 dager.

Vi tok en prat med Sana Pakatchi (23) og Ibrahim Adan (25) for å høre hvordan det er å kombinere fastetiden med å være student på NMBU.

Sana har vært interessert i kjemi siden videregående, så bachelor i kjemi på Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap var et naturlig valg for henne. Ibrahim har helt siden han var liten gutt vært fasinert av planter. Han landet på bachelor i plantevitenskap på Fakultet for biovitenskap der han vil fordype seg i plantesykdommer.

Akkurat nå er studiehverdagen litt annerledes; begge faster fra daggry til solnedgang. Sana forteller: - Jeg står opp tidlig og spiser, gjør morgenbønnen og gjør meg klar for dagen. Så begynner den vanlige hverdagen med skole. Av og til blir jeg litt energiløs på slutten av dagen, så når jeg kommer hjem, sover jeg litt før vi igjen kan åpne fasten.

Ibrahim Adan holder opp et reagensrør inne på laboratoriet på fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap
Ibrahim er særlig interessert i plantepatologi, som er læren om plantesykdommer og deres årsaker. Foto: Tommy Normann / NMBU

Fellesskap og takknemlighet

Sana bor i Oslo og spiser Iftar, kveldsmåltidet ved solnedgang, sammen med familien. Ibrahim bor på hybel i Ås, men hver kveld arrangeres det Iftar på den lokale moskeen for alle som møter opp.

- Det er en tradisjon i muslimske land å lage mat som man deler med naboer og venner, og at man åpner fasten sammen. Det er en veldig sosial tid. Studentforeningen skal arrangere en felles Iftar på campus, som er åpen for alle, både for de som faster og alle andre, forteller Ibrahim.

Begge er aktive i Muslim Student Association NMBU, der Sana er leder.

Ibrahim og Sana inne på den gamle kantinen på Økonomibygget
I den gamle kantinen på Økonomibygget blir det felles Iftar som studentforeningen arrangerer årlig. Foto: Tommy Normann / NMBU

De forteller at Ramadan fungerer som en åndelig fornyelse, en årlig "refreshment", hvor man får selvdisiplin, reflekterer over egne handlinger og viser takknemlighet for sine velsignelser fra Gud.

-Under fasten viser vi ærbødighet til Gud og underkaster oss til Guds vilje. Vi samler på gode gjerninger, som å vise godhet med dine naboer, bruke mer tid med familien, hjelpe til der vi kan og være mer fokusert på å søke kunnskap, sier de. Med godhet gjør du ditt beste som et individ mot samfunnet rundt deg, mens du holder deg i en from tilstand under fasten, forklarer Sana.

- Spør oss gjerne!

Sana og Ibrahim synes det er veldig hyggelig å få spørsmål om fasten, og opplever mye positiv nysgjerrighet fra medstudenter som ønsker å vite mer.

Men er det ikke vanskelig å sitte med medstudenter i kantina som spiser? Sana og Ibrahim forteller at det går fint, og at de er vant med at for eksempel barn og andre som ikke skal faste, spiser mat rundt deg.

- Kroppen tilpasser seg etter hvert og så slutter man å tenke på mat og drikke. Jeg opplever faktisk å bli mer produktiv, fordi når jeg ikke spiser eller bruker tiden på unødvendige ting, får jeg konsentrert meg mer om studiene og spesielt Gud. Jeg blir mer bevisst på godt kosthold, fordi det blir ekstra viktig å ta til seg næringsrik mat siden vi spiser sjeldnere. I hovedsak skifter man fokuset sitt fra det som ikke er så viktig til det som er viktig i livet, og det er å tilbe Gud, sier Sana.

I år faller Ramadan til våren og dagene blir lengre mot slutten av Ramadan. Da blir det kanskje tyngre og tyngre å faste? Men det går faktisk ganske greit, forteller studentene. De legger også til at de kanskje er litt glade for at de ikke bor på Island!

Ramadan

Ramadan er den niende måneden i den islamske kalenderen og regnes som en av de helligste periodene i islam.

Fasten: Fasten varer fra daggry til solnedgang hver dag i løpet av Ramadan. Dette innebærer å avstå fra å spise, drikke, røyke, ha seksuell aktivitet og negativ oppførsel. Faste er en av de fem søylene i islam.

Suhoor og Iftar: Måltidet før daggry kalles for Suhoor, og måltidet som bryter fasten ved solnedgang kalles for Iftar.

Taraweeh: Under Ramadan deltar mange muslimer i en spesiell nattlig bønn kalt Taraweeh, som holdes i moskeer og hjem.

Zakat: Ramadan er også en tid for veldedighet og mange muslimer velger å gi zakat, en pålagt almisse for alle muslimer, i denne perioden.

Eid al-Fitr: Ramadan avsluttes med feiringen av Eid al-Fitr, en festdag første dagen av neste måned, shawwal, som markerer slutten på fasten. Feiringen inkluderer Eid bønn, festmåltider, gaver og veldedighet.

Faktaboksen er skrevet ved hjelp av SIKT sin versjon av Chat GPT