Gunnar Størseth Haarr - Kartverket

Av REALTEK-redaksjonen

Blond, smilende mann foran vegg med små, fargerike lys
Gunnar Størseth Haarr har master i geomatikk fra NMBU og jobber som senioringeniør i Kartverket.Foto: Privat

Gunnar Størseth Haarr har master i geomatikk fra NMBU, og jobber som senioringeniør i Kartverket. Hans råd til andre som vurderer å ta samme utdanning er: – Gjer det!

Hva jobber du med i dag? Hvilke arbeidsoppgaver har du?

Eg arbeidar med utvikling av verktøy for forvaltning og produksjon av nautiske data og modellar i sjødivisjonen i Kartverket.

Hva er det beste/mest spennende med jobben din?

Eg får arbeide med ny teknologi og være med å påverke framtidas forvaltning og utveksling av geografisk informasjon. Det er litt ekstra spennande å arbeide i Sjødivisjonen. Svært mykje kunnskap frå studiet er overførbart, men anvendt i eit nytt domene.

Hva var veien fra studiene til den jobben du har i dag?

Eg fekk svært verdifull erfaring frå Geomatikk i smidig arbeidsmetodikk som var verdifull for Kartverket utover den faglege bagasjen eg hadde med meg frå NMBU.

Hvordan bruker du det du lærte i utdanningen din i den jobben du har i dag?

Fagkunnskapen er heilt sentral i arbeidskvardagen min. Automatisering i produksjonslinja krev ei god fagleg forståing for modellane og produkta som skal produserast.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med bærekraft?

Kartverket har store mengder historiske kartdata, mellom anna målinger av havnivå og landheving. Desse dataene må sjåast i samanheng, og Kartverket har mykje data som er viktig for å forstå dei store samanhengane og gje eit godt beslutningsgrunnlag i miljøarbeidet.

Hvorfor bestemte du deg for å studere på NMBU?

Geomatikk var den mest interessante studieretningen eg fann og alle som kjente til Ås hadde berre fine ting å seie om opplevinga av å studere der.

Hva likte du best ved å studere på NMBU?

Eit solid og tett fagleg miljø med kort veg til åpne dører hjå dei tilsette. Det sosiale livet på Ås fanga meg og, NMBU fekk mange lovord frå tidlegare studentar.

Hvilke karrieretips har du til andre som vurderer å ta den samme utdannelsen?

Gjer det!

Dette sier Gunnar sin arbeidsgiver i Kartverket om utdannelsen i geomatikk:

På hvilke måter tenker du at utdanningen til Gunnar har vært relevant for den jobben han har i dag?

Utdanningen gir en generell innføring i og forståelse av fagområdene geomatikk, geodesi og GIS, som er særlig verdifull som ansatt i Kartverket.

Hva slags inntrykk har du av studieprogrammet Geomatikk/Geoinformatikk ved NMBU?

Vi har flere ansatte med bakgrunn fra disse studiene, og det er mitt inntrykk at de har tilegnet seg en solid faglig plattform for å løse ulike problemstillinger.

På generell basis - hva er mest verdifullt for studenter å ha med seg fra studieprogrammet inn i arbeidslivet?

Det er vanskelig å svare på, men en god kombinasjon av faglig tyngde, sosiale antenner og omgjengelighet samme med trygghet for at en har noe å bidra med. Jeg opplever at Gunnar bringer mye av dette med seg til Kartverket.

Gunnar Størseth Haarr

Studieprogram ved NMBU: Master i geoinformatikk (tidligere Geomatikk)

År for uteksaminering: 2019

Nåværende arbeidsplass: Kartverket, senioringeniør