Vant konkurranse med idé om datamodell for miljøavtrykk i laksenæringen

Av Emma Susanna Hidas; Johanne Høie Kolås

NMBU-studentene Olav Aasberg og Anders Walberg Nilsen vant Sjømat Norges idékonkurranse med en datamodell som kan modellere naturrisiko og miljøavtrykk for innsatsfaktorer i laksefôr. Bildene er fotografert hos fiskelabben hos NMBU. Olav Aasberg fullfører denne våren master i bioøkonomi og Anders Walberg Nilssen master i industriell økonomi.
NMBU-studentene Olav Aasberg og Anders Walberg Nilsen vant Sjømat Norges idékonkurranse med en datamodell som kan modellere naturrisiko og miljøavtrykk for innsatsfaktorer i laksefôr.Foto: Tommy Normann

– Er det noen som har kompetanse til å løse naturkrisa er det oss NMBU-studenter, sier Olav Aasberg. Sammen med Anders Walberg Nilsen vant han idékonkurransen til Sjømat Norge nylig.

Olav Aasberg fullfører denne våren master i bioøkonomi og Anders Walberg Nilssen master i industriell økonomi. Midt i innspurten ryddet de plass til digital deltakelse på Salmon City, en møteplass for studenter og sjømatnæringen. Der gikk de helt til topps i Sjømat Norges idékonkurranse.

Studentene overbeviste juryen med en datamodell som kan modellere naturrisiko og miljøavtrykk for innsatsfaktorer i laksefôret.

– Det var først og fremst utrolig gøy å vinne. At juryen ser verdien i å kvantifisere naturverdi viser at næringen tar sitt eget impact på alvor. Dette gir oss som indøk- og bioøkonomistudenter en skikkelig boost og bekrefter at NMBU er langt fremme på området, sier studentene.

Samler data om naturen så naturverdiene blir mer synlige

Studiene ved NMBU tilrettelegger for samarbeid på tvers, noe Olav og Anders ser på som et stort konkurransefortrinn.

– Er det noen som har kompetanse til å løse naturkrisa er det oss NMBU-studenter, sier Olav.

Begge er glade i å være ute i naturen, og ønsker å bidra med sin kunnskap slik at næringsutvikling kan skje med så små naturinngrep som mulig.

– Vi begynte derfor å utforske fagfeltet, og oppdaget at det finnes masse god data om verdens natur. Utfordringen er at den er vanskelig å finne og ikke minst vanskelig å forstå! Det vi gjør er å samle den beste dataen fra globale databaser, og visualisere den slik at naturverdier kan bli synlige for alle, sier Anders engasjert.

– Imponerende

Juryleder Krister Hoaas sa følgende om NMBU-studentenes idé:

– Vinnerne har utviklet en egen datamodell som kan hente selskapsspesifikke utslippstall for hver enkelt råvare, ikke bare generiske data. I tillegg skal de, med ganske høy presisjon, kunne måle lokal naturrisiko og miljøavtrykk. I motsetning til en del som har utviklet ligne konsepter på området, forsøker ikke vinnerne å lage egne kriteriesett, som EU uansett kommer til å bestemme for oss. Men de jobber med en modell som kan gi presise data som igjen vil bedre og utvikle selskapenes evne til bedre rapportering.

Juryen kunne krysse av på alle fire hovedkriterier:

• Situasjonsforståelse eller relevans for næringen her og nå
  • Gjennomførbarhet
  • Problemforståelse
  • Presentasjon

– Det var intet mindre enn imponerende, og en idé som var langt over hva man kunne forvente bli presentert på en heldags idékonkurranse, sier arrangør Henrik Horjen, kommunikasjonssjef i Sjømat Norge.

Studenter fra 30 ulike studiesteder deltok på Salmon City. Sjømat Norge hadde utfordret de mest sentrale miljøene til å stille med egne lag i konkurransen; UiB, NMBU, UiT, BI og NHH.

Vil utvikle ideen videre og oppfordrer næringslivet til å ta kontakt

I slutten av april skal Olav og Anders presentere ideen for hele den norske oppdrettsnæringen under miljøseminaret i Florø, som Sjømat Norge arrangerer sammen med Vestland Fylkeskommune, Statsforvalteren i Vestland og Fiskeridirektoratet.

– Vi frem til gode faglige diskusjoner, og å knytte kontakt med relevante aktører i bransjen, sier de.

Olav og Anders har planer om å ta ideen sin videre også etter konkurransen.

– Dette er noe vi har veldig troa på. Vi har fått støtte av blant annet Innovasjon Norge for å jobbe videre med ideen, og er på jakt etter fremoverlente samarbeidspartner fra næringslivet som har lyst til å redusere sin påvirkning på lokal og global natur. Ta kontakt med en av oss hvis du ønsker å utforske hvilke muligheter som finnes!