– Teknologifag trenger flere jenter

Av Tiril Evensen-Lie

Konferansier Elida Arstad Skøien presenterer programmet på inspirasjonsdagen.
Elida Arstad Skøien var konferansier på Jenter og teknologi-dagen på NMBU i 2024. Foto: Tommy Normann

Årets Jenter og teknologi-dag ble avholdt den 15. februar på Vitenparken og Samfunnet, og nesten 300 jenter fra ulike ungdoms- og videregående skoler hadde tatt turen til NMBU.

Teknologi får stadig mer plass i hverdagen vår, men mange fagområder innenfor dette feltet har svært lav kvinneandel. Derfor inviterer høyskoler og universiteter i hele landet til en årlig inspirasjonsdag, der jenter i alderen 14-19 år kan bli kjent med mulighetene innenfor realfag og teknologi.

På NMBU ble inspirasjonsdagen ledet av lektor og prosjektleder for Talentsenter bærekraft, Elida Arstad Skøien. Dagen bød på spennende foredrag, gode samtaler og teknologi i praksis.

– Havet er det viktigste vi har

Først ut på programmet sto et inspirerende foredrag av en dame som har stor lidenskap for havet. Catharina Frostad er en seiler og eventyrer som har gått sine egne veier, og jobber nå med å inspirere unge til å gjøre det samme. Frostad fortalte hvordan konkurranseseilingen førte henne inn i teknologiverden til tross for at hun verken er teknolog eller forsker.

Catharina Frostad holder foredrag.
Catharina Frostad holdt et inspirerende foredrag om hvordan teknologi og samarbeid kan bidra til å hjelpe naturen. Foto: Tommy Normann

Plast i havet er et stort samfunnsproblem som Frostad iherdig jobber med å bekjempe. I 2018 var hun med å starte selskapet Clean Sea Solutions som bruker teknologi til å rydde havet for plast. Selskapet har blant annet laget The Aqua Drone som fungerer som en robotstøvsuger på vann. Frostad understreket viktigheten av å hente opp plasten før den brytes ned til mikroplast, og at problemet kommer fra søppelet vi kaster på land.

– Havet er det viktigste vi har. Det dekker 70 prosent av kloden. Vi må jobbe sammen med naturen, hjelpe naturen og lære av naturen, påpekte hun.

Frostad er også medgrunnlegger av selskapet Gate to the Arctic, som jobber med å kartlegge og formidle menneskeskapte problemer gjennom å samle og analysere data i arktiske strøk. Selskapet organiserer blant annet ekspedisjoner til Bjørnøya for å få frem alvoret i plastforurensingen.

Foredraget til Frostad ga mange eksempler på hvordan teknologi kan bidra til en bedre og mer bærekraftig verden. Hennes samarbeid med teknologer og forskere er uten tvil et viktig arbeid for fremtiden. Hun understreket behovet for flere dyktige kvinner som kan ta fatt på utfordringene vi står overfor.

Teknologi gir muligheter

Noen som allerede er i gang med å bruke teknologi til å løse utfordringer, er NMBUS TEK-jenter. De studerer eller jobber alle med teknologi, og fortalte om ulike muligheter teknologien kan gi. Masterstudent i datavitenskap Julie Overrein og doktorgradsstipendiat Elisabeth Gautefall Hiis kunne begge fortelle om hvordan teknologi kan fremme bærekraft i landbruket. Overrein forklarte hvordan droner kan hjelpe til med å gjødsle mindre, mens Gautefall Hiis fortalte om en ny metode som kan redusere lystgassutslipp fra landbruket med 95 prosent.

– Selv om lystgass ofte kalles den glemte klimagassen, er den faktisk den tredje viktigste klimagassen etter karbondioksid og metan. Et lystgassmolekyl varmer opp jorda 300 ganger mer enn et karbondioksidmolekyl. I tillegg er det med på å ødelegge ozonlaget. Det er derfor vi syns det er så viktig å jobbe med å få ned lystgassutslippene, forklarte Gautefall Hiis.

NMBU-alumn Marianne Mjelde viste eksempler på hvordan teknologi kan brukes til å kartlegge dyr. Blant annet kan man ved hjelp av teknologi fange opp lydklipp fra flaggermus og redusere hastigheten slik at vi kan høre dem. Jentene i salen fikk høre et eksempel på ekkolokasjon.

– 20 prosent av landlevende pattedyr er flaggermus, men vi vet lite om dem. NMBU er eneste universitet som driver med forskning på flaggermus, fortalte Mjelde.

Konferansier Elida Arstad Skøien presenterer TEK-jentene.
Konferansier Elida Arstad Skøien ledet panelsamtalen med TEK-jentene. Foto: Tommy Normann

Gøy å jobbe praktisk

Masterstudentene Oda Brandtzæg Hope og Mari Heiberg går begge femteåret på teknologi- og produktutvikling og er medlemmer av Helix. Helix er et team som skal delta på Formula student 2024, en internasjonal ingeniørkonkurranse for studenter, som arrangeres i Storbritannia seinere i år. Helix skal designe og konstruere en bil. Hope og Heiberg trakk frem at bilprosjektet gir praktisk erfaring tidlig i studieløpet.

– Vi gjør alt fra tegning til sveising. Det er veldig spennende, og vi lærer mye om praktisk arbeid.

Resten av panelet var enige i at teknologiens verden gir rom for mye praktisk jobbing, noe de også setter stor pris på.

– Det beste med jobben er å få jobbe mye praktisk på lab i felt, understreket Gautefall Hiis.

Behov for flere jenter

Jentene kunne også fortelle om et guttedominert miljø. Brandtzæg Hope og Heiberg fortalte at de kun er fire jenter i klassen og at det sårt er behov for flere jenter.

– Vi opplever ofte at det er gutta som får henvendelser i stedet for oss. Det er derfor viktig å tre fremover og si at du er ekspertisen. Her er det fortsatt en liten vei å gå, men det er viktig å stole på seg selv.

Til tross for dette la de til at de opplever et godt og trygt fellesskap. Man skal derfor ikke være redd for å utradisjonelle valg, men stole på egen magefølelse og velge det man interesserer seg for.

– Vær bevisst på hva du velger. Ikke velg det mamma eller pappa synes er lurt, men noe du selv synes er interessant, sa Mjelde.  

Og selv om realfag og teknologi kan virke krevende, er det ingen grunn til panikk.

– Ikke være redd for det som er vanskelig. Dere fikser det også, men det tar litt lenger tid, meddelte Gautefall Hiis.

Fakta

Jenter og teknologi

Jenter og teknologi ble startet av universitetet i Agder i 2003. I dag samarbeider NHO, NITO og Nasjonalt Senter for Realfagsrekruttering for å få flere jenter til å søke realfag.

Hvert år arrangeres det konferanser og opplevelsesdager for jenter på ungdomsskoler og videregående skoler. Der møter de rollemodeller og bedrifter som viser jentene hvilke muligheter som finnes innen realfag og teknologi.

På NMBU blir dagen arrangert av NMBU, Faktultet for realfag og teknologi, Fakultet for biovitenskap, Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap og Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning.

Programmet for dagen var som følger: 

  • Inspirasjonsforedrag av Catharina Frostad
  • Kahoot med premier
  • Miniforedrag og panelsamtale med NMBUS TEK-jenter
  • Spennende 90 minutters aktiviteter med pedagoger fra Vitenparken.
    Du kan velge mellom fire aktiviteter:
    • 1. CRISPR – bioteknologi
    • 2. BitBot Grand Prix
    • 3. Innovasjonsutfordringen
    • 4. Kodekunst

Publisert - Oppdatert

Del på