NMBU inngår utvekslingsavtale med søsteruniversitet i Tanzania

Av Sigrid Klæboe Jacobsen

Rektor Siri Fjellheim og Vice Chancellor Raphael Tihelwa Chibunda tar hverandre i hånden
Rektor Siri Fjellheim og Vice Chancellor Raphael Tihelwa Chibunda Foto: Egil Jahren / NMBU

Vi må ha samarbeid for å løse våre globale utfordringer, sier rektor Siri Fjellheim

I forbindelse med et offisielt statsbesøk fra Tanzania til Norge, var flere prominente gjester samlet på Tøyen i Oslo den 14. februar. Disse inkluderte Tanzanias president Samia Suluhu Hassan, Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon Magnus og utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim.

NMBU var tilstede for å skrive under på en ny samarbeidsavtale med landbruksuniversitetet Sokoine.

Viktig avtale for NMBU

Under den høytidelige seremonien på Klimahuset signerte NMBUs rektor Siri Fjellheim og Vice Chancellor Raphael Tihelwa Chibunda fra Sokoine University of Agriculture (SUA) en intensjonsavtale om samarbeid.

- Avtalen er viktig for NMBU. Vi må samarbeide og utvikle kunnskap i fellesskap for å klare å løse våre globale utfordringer, og vi må lære hverandre å kjenne.

Rektor ved NMBU, Siri Fjellheim

Intensjonsavtalen går over fem år og skal fasilitere mer samarbeid om felles programmer for forskning, opplæring, læreplaner, institusjonell utvikling og kunnskapsformidling. Avtalen gir også mulighet for utveksling av studenter, ansatte og lærere mellom universitetene. SUA har sitt hovedcampus i Morogoro som ligger noen timer vest for hovedstaden Dar es Salaam.

Oslos ordfører Anne Lindboe, Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon Magnus og Tanzanias president Samia Suluhu Hassan. Foto: NMBU / Egil Jahren

Lang tradisjon for samarbeid

NMBU har siden slutten av 1960-årene hatt mange institusjonelle avtaler med universiteter i utlandet, og har nå formelle samarbeidsavtaler med over 100 universiteter og forskningsinstitusjoner på alle kontinenter. Samarbeidene dekker et bredt spekter av vitenskapelige disipliner, som fornybar energi, vann og sanitær, og matsikkerhet. I tillegg deltar NMBU i flere internasjonale nettverk.