Har du praksisplass til en veterinærstudent i sommer?

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Bildet viser veterinærstudent Synne Tafjord sammen med ei ku i fjøset. Bak er det mange andre kuer.
Praksisperioden etter første studieår som veterinærstudenter ga Synne Tafjord (bildet) og Thea Skiaker mersmak. For dem har erfaringen ført til et ønske om å jobbe med produksjonsdyr etter endt studie.Foto: Thea Skiaker

Landbruket trenger flere produksjonsdyrveterinærer. Gjennom praksis blir veterinærstudentene bedre kjent med landbruket, dyrene, bondens hverdag og får mulighet til å knytte bånd til nye steder. Kanskje blir din praksisstudent ditt hjemsteds neste produksjonsdyrveterinær?

Alle veterinærstudenter ved NMBU Veterinærhøgskolen skal ha fire ukers praksis etter første studieår. Praksisen kan være med melkeproduksjon (geit eller storfe), svineproduksjon, fjørfeproduksjon eller fiskeoppdrett. Studentene kan også gjennomføre én av praksisukene under lammingen.

Det overordnede målet med praksisperioden er å gi studentene innsikt i normal drift av en produksjonsdyrbesetning.

Hvis du ønsker å melde deg som praksisvert, kan du gjøre det i lenken under avsnittet. Studieavdelingen på Veterinærhøgskolen vil så vurdere om du blir godkjent eller ikke. Du blir så satt på en liste som studentene kan velge fra. Studenten tar så kontakt med den produsenten hun/han ønsker praksis hos.

Når studenten tar kontakt må du gjerne be om CV, mer utfyllende informasjon om studenten eller et intervju, gjerne over telefon. Du står fritt til å takke ja eller nei til den enkelte student.

Frist for å melde seg som praksisplass er 1. mai samme år som praksisen skal gjennomføres. Hvis du ønsker å være praksisvert sommeren 2024, send en e-post til studieveileder-vet@nmbu.no. Skriv kort om gården, navn, adresse, kontaktinformasjon med e-post og telefonnummer.

Praksisstedet

• må enten ha melkeproduksjon på storfe eller geit eller ha smågris-/slaktegrisproduksjon, fjørfeproduksjon eller fiskeoppdrett.
    • må ha full jobb til studenten (37,5 time per uke) i fire uker i løpet av sommeren, arbeidet skal i hovedsak være i stell av dyr.
    • kan bytte ut én av ukene om sommeren med én uke lammingspraksis på våren. Da vil det være krav om tre uker praksis i løpet av sommeren. Det avtales med studenten hvis dette er akutelt.
    • kan ha annet husdyrhold i tillegg. Dette er en fordel, men ikke noe krav.
    • må ha mulighet for egnet losji for studenten.
    • kan ta imot flere studenter på én gang, men kravene skal oppfylles for hver enkelt student.

NMBU Veterinærhøgskolen oppfordrer å gi lønn eller godtgjørelse for praksisen. Avtale om lønn/godtgjørelse er en privat avtale studenten og praksisverten gjør seg imellom.

• gi studenten opplæring i de praktiske arbeidsoppgavene knyttet til husdyrproduksjonen.
    • gi studenten mulighet til å gjøre seg kjent med flest mulig sider ved produksjonen som for eksempel smittevern, fôringsplan, bygninger og innredning.
    • være villig til å dele informasjon om husdyrdriften til bruk i studentens rapport.
    • holde kost og losji (evt. lønn/godtgjørelse).
    • ha yrkesskadeforsikring som omfatter studenten.
    • kjenne normal adferd hos dyrearten (ku/geit/gris/fjørfe/fisk).
    • håndtere dyrene ved daglig stell.
    • kunne forklare besetningens oppstallingsform og driftsopplegg.
    • kunne utføre vanlige gjøremål for den aktuelle dyrearten, for eksempel melking, fôring, merking og lignende.
    • kjenne til/kunne de vanligste sykdomsforebyggende tiltakene for dyrearten/driftsopplegget, for eksempel vaksinasjon, ernæring, parasittbehandling og bruk av smittesluser.
    • vurdere dyrevelferd i besetningen (velferdsvurderingsskjema, Holdforskriften), og kunne foreslå eventuelle forbedringsområder.
    • vurdere sammenhenger mellom oppstalling, fôring og velferd/sykdom.
    • kunne gjøre rede for dyreflyten i besetningen: Normal fôring og stell fra nyfødt/nyklekt til slakt/videre salg.