Karrieren innen akvakultur er full av muligheter

Av Janne Karin Brodin

Lea Berggren Hagberg
Lea Berggren HagbergFoto: Inge Kandal

Akvakultur er en bransje i stor utvikling, der arbeidet med kvalitet, bærekraft og fiskevelferd er noe Lea vil være med på.

Lea Berggren Hagberg
Utdanning: Bachelor i Akvakultur
Jobb: Nordfjord Laks AS, IK-HMS medarbeider

I stillingen som IK-HMS (internkontroll HMS) medarbeider jobber Lea med bedriftens prosedyrer for HMS, fiskevelferd, miljø- og biomangfoldsplaner, teknisk utstyr og så videre. Hun jobber hovedsakelig på kontor, men er også med ut på lokalitetene for å være med på arbeidsoppgaver og tilsyn fra ulike offentlige instanser.

Noe av det Lea liker best med jobben i Nordfjord Laks er at det er et lite firma der veien fra arbeidet ute på merdanlegg til ledelsen er svært kort. Det gjør at det blir et høyt nivå av samarbeid og samkjøring i bedriften, der alle er med å påvirke produksjonen og veien videre.

─ For min del gjør det at jeg får være med på utrolig mye spennende både internt og eksternt, og jeg lærer masse. Karrieremessig er veien videre full av muligheter, sier Lea.

Akvakultur er en bransje i stor utvikling der arbeid med kvalitet, bærekraft og fiskevelferd bare kommer mer og mer på banen.

─ Med andre ord så blir jeg nok ikke arbeidsledig med det første.

Veien til akvakulturstudiet på NMBU var litt tilfeldig for Lea. Hun startet først på studiet i husdyrvitenskap på NMBU, men fant fort ut at engasjementet lå innen akvakultur og byttet over til bacheloren i akvakultur.

─ Jeg har faktisk fått bruk for de aller fleste fagene jeg hadde på bacheloren, siden arbeidsoppgavene mine dekker over så mange temaer, sier Lea.

Likevel trekker hun fram internship som den aller viktigste erfaring fra studiet. Erfaringene og kontaktene hun fikk gjennom det var gull verdt i jobben hun har nå.

─ Jeg har enda kontakt med de jeg ble kjent med der.

På NMBU er det plass til alle

─ Jeg synes studentmiljøet på NMBU var helt fantastisk, noe jeg tror mange er enig med meg i. Det er alltid noe å finne på og folk å bli kjent med. Det er så mange forskjellige typer mennesker på NMBU, så mitt inntrykk er at det er plass til alle, uansett hvem du er.

Leas råd til kommende studenter er å nyte studietiden.

─ Bli med på ting, møt nye folk og nyt det relativt ansvarsfrie livet du har som student. Rent faglig så er mitt største råd og ikke glemme det praktiske, for uten det kommer teorien til kort. Gjennomfør et internship for det gir deg både erfaring og kontakter som er utrolig nyttig å ha inn i arbeidslivet! Det gjør også teorien på studiet lettere å forstå og se nytten av.