NMBU formelt medlem av Euro League for Life Science

Av Per Christian Langset

Avtalesignering med rektorer fra ELLS
Rektor Siri Fjellheim under avtalesigneringen sammen med rektorkolleger ved ELLS-universitetene, og rektor Arthur Mol (foran t. v.) ved Wageningen Universitet, som har sekretariatet for ELLS.

– Dette medlemskapet gir NMBU tilgang til et stort nettverk av universiteter med samme faglige innretning som NMBU, sier rektor Siri Fjellheim.

Siri Fjellheim har signert avtalen som formaliserer NMBUs medlemskap i ELLS. Det skjedde under Euro League for Life Science’ generalforsamling i Hohenheim nylig, der NMBU var godt representert.

Rektor Siri Fjellheim, prorektor utdanning Elise Norberg og studiedirektør Ole-Jørgen Torp, samt to representanter for ELSA, studentorganisasjonen tilknyttet ELLS, Camila Noel Moreno og Johanne Sofie Iversen, deltok nylig på Euro League for Life Science General Assembly og ELLS Scientific Student Conference som ble avholdt på universitetet i Hohenheim. I tillegg deltok seniorrådgiver ved studieavdelingen Tonje Nore og førsteamanuensis Siv Remberg, og ytterligere fire student-observatører til Scientific Student Conference. Under generalforsamlingen undertegnet rektor Siri Fjellheim avtalen som formaliserer ELLS-medlemskapet sammen med tre andre rektorer for nye medlemsuniversiteter.

– Dette medlemskapet gir NMBU tilgang til et stort nettverk av universiteter med samme faglige innretning som NMBU. Nå er det viktig at fagfolk og studenter benytter seg av de mange mulighetene som ligger i medlemskapet, sier Siri Fjellheim.

Representantene fra NMBU deltok i en rekke møter om samarbeid og studentmobilitet mellom medlemsuniversitetene. Nettverket har også faggrupper, hvor vitenskapelig ansatte møtes og arrangere blant annet felles kurs og sommerskoler. For Siv Remberg ga deltakelsen nye bekjentskaper innen hennes område, og hun opplevde å bli tatt godt imot i dette fagfellesskapet.

Scientific Student Conference

I år ble Scientific Student Conference arrangert umiddelbart etter generalforsamlingen.

– Tilbakemeldingene på dette var svært positive, forteller ELSA-representant Camila Noel Moreno, og legger til at det er håp om at man fortsetter med denne fremgangsmåten i fremtiden. På Scientific Student Conference får bachelor- og masterstudenter, samt ferske ph.d’er anledning til å presentere forskningen sin. Elise Norberg, Ole-Jørgen Torp og Siv Remberg var en del av årets komite som evaluerte presentasjonene, godt hjulpet av studentobservatørene fra NMBU.

– Det var veldig lærerikt å få prøve seg som dommere sammen med dekaner og undervisere fra andre universiteter, forteller Martine Bingen som var en av de fire studentobservatørene. Hun forteller at NMBU-studentene ellers deltok i diskusjonsgrupper hvor temaene varierte fra blant annet biodiversitet til hvordan å formidle forskning. - Vi har med oss masse engasjement hjem, avslutter Martine Bingen på vegne av medobservatørene Maren Sofie Foss Gulliksen, Emilie Frantzen, og Eirik-Mathias Bjørnø Rummelhoff.

NMBU skal være vertskap for ELLS generalforsamling, og arrangere studentkonferansen i 2025.