Gjør kunnskap mer tilgjengelig

Av Marte Skjerping

Elina Gobeti in front of one of the oldest buildings on campus.
Elina Gobeti studied International Development Studies at NMBU and works at Vitenparken.Foto: Tobias Jensen Rønningen

Elina visste fra ung alder at hun ville gjøre livene til menneskene rundt seg bedre. Det internasjonale klasserommet på NMBU ga henne innsikt hun aldri ville vært foruten.

Hun har en grad fra internasjonale utviklingsstudier og jobber nå med å gjøre kunnskap for en grønnere verden tilgjengelig for alle som kommunikasjonsrådgiver på Vitenparken, Campus Ås.

Håper norske politikere går tilbake på skoleavgiften

Elina ville ikke vært der hun er i dag hvis det ikke hadde vært for gratis utdanning i Norge. Nå håper hun norske politikere går tilbake på skoleavgiften som ble innført for studenter utenfor EU/EØS/EFTA i 2023.

Skoleavgiften vil føre til færre internasjonale studenter. Å diskutere viktige internasjonale miljø- og samfunnsspørsmål i en flerkulturell setting er noe av det mest verdifulle jeg tar med meg fra studietiden. Det får deg til å reflektere over ting du ikke ville gjort ellers. Jeg tror, når alt kommer til alt, at løsningene for en mer bærekraftig verden ligger i internasjonalt samarbeid, også innen utdanningsfeltet.

Elina Gobeti.

På vei til jobb i magiske omgivelser

Det knirker under skoene når hun går over campus. I tussende mørke passerer Elina den gamle eika på universitetstunet. Andedammen som på sommerstid er hjem for flere andefamiler er dekket av is.

Omgivelsene hun beveger seg gjennom er ikke så ulike dem i Harry Potter-bøkene hun for øyeblikket leser for å koble av.

– Jeg har beundret omgivelsene på NMBU siden dagen jeg kom hit. Det er utrolig vakkert! Man får litt følelsen av å være student på Galtvort, smiler hun lurt.

NMBU or Hogwarts? Elina Gobeti on her way to work.
NMBU or Hogwarts? Elina Gobeti on her way to work. Foto: Tobias Jensen Rønningen

Vennlige nordmenn demper savnet etter spektakulær Kaukaus-natur

Det har gått 8 år siden hun fullførte bachelorgraden ved North Ossetian State University i Russland, et universitet i hjembyen hennes Vladikavkaz i Kaukasus.

Mørket og de lange vintrene har hun håndtert fint, det er fjellene og den spektakulære naturen hun savner mest.

Møtet med nordmenn har vært langt mer positivt enn forventet.

– Beskrivelsen av nordmenn som kalde og ekskluderende kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg har alltid blitt inkludert og møtt med smil fra ukjente på butikken, forteller hun.

En utdanning som kommer andre til gode

Elina vokste opp under utfordrende geopolitiske forhold der flere rundt henne hadde sosioøkonomiske utfordringer. En av grunnene til at hun valgte å studere internasjonale utviklingsstudier var ønsket om å kunne bidra til bedre levekår i lokalsamfunnet og verden for øvrig.

– Jeg visste fra ung alder at jeg ville gjøre livene til menneskene rundt meg bedre gjennom bedre sosialpolitikk. Det er grunnen til at jeg valgte en bachelor i økonomi. Å fortsette med en master i internasjonale utviklingsstudier var en naturlig videreføring av interessene mine. Graden tar for seg ulike teorier og tilnærminger til hvordan man kan jobbe seg fram mot en bedre sosioøkonomisk politikkutforming.

Elina Gobeti.

Jobber for at kunnskap og utdanning skal bli tilgjengelig for alle

Inne på Vitenparken er lysene tent, og det er varmt og koselig. I bakgrunnen hører vi dempet musikk. Vil dere ha en kaffe, spør Elina etter å ha hilst på noen kollegaer. Det ryker av vanndamp før steameren plasseres i kannen med melk.

Vitenparken er et viten- og opplevelsessenter inne på universitetsområdet til NMBU som fokuserer på bærekraft, teknologi og matsystemer. Det er her hun har jobbet de siste tre årene.

Som kommunikasjon- og markedsføringsrådgiver får hun god nytte av utdanningen sin fra NMBU.

Jeg har veldig nytte av den brede forståelsen min av de miljømessige og sosiale aspektene ved bærekraft, forteller hun. Jobben min er veldig variert. Jeg jobber med forskningsformidling, markedsføring, arrangementer, prosjekter, BioArt, skolebesøk og mer.

Elina Gobeti.

Det gleder henne at hun jobber i en organisasjon som gjør viktig kunnskap om bærekraft, miljø og forskning tilgjengelig for alle. Jobb og studier har ført til at hun verdsetter bærekraftmålet for utdanning mer enn før.

– Det er viktig å forstå og huske på at utdanning fortsatt ikke er noe som er tilgjengelig for alle, men jeg ønsker å bidra til at det skal bli det, sier hun.

Elina Gobeti at work.
Elina Gobeti works as a communication adviser at Vitenparken. Foto: Tobias Jensen Rønningen