En jobb som inkluderer interesse for planter, jordsmonn og landbrukspolitikk

Av Janne Karin Brodin

Anders Bakke
Anders BakkeFoto: Privat

Mange år i hotell, bar og restaurantbransjen med fokus på lokale ingredienser i mat og drikke vekket interessen for planter og plantevitenskap hos Anders Bakke.

Bachelor og master i plantevitenskap

Og det ene førte til det andre, noe som gjør at Anders i dag jobber i Landbruksdirektoratet. At veien blir til mens man går er vel Anders et godt eksempel på. Han skiller seg nok litt ut fra de fleste andre studenter på NMBU ved at han først begynte å UiO, før han hoppet av de studieplanene for å drive med musikk og jobbet samtidig innen hotell, bar- og restaurant i 17 år før han staket ut en ny kurs.

─ Jeg var på overtid i bransjen jeg jobbet i, og jeg hadde ekstremt lyst til å lære meg noe nytt, sier Anders.

Det gjorde at han endte opp med bachelor og master i plantevitenskap.

Og valget falt på NMBU og studiet i plantevitenskap. Men hva er nå det?

─ Jeg tror ikke jeg egentlig forsto hva jeg hadde søkt på da jeg startet, og en mye større verden åpnet seg ganske raskt, sier Anders.

De grunnleggende realfagene i begynnelsen av studieløpet var essensielle for resten av studiet, og ga Anders nye verktøy til å forstå verden som han ikke ville vært foruten i dag.

─ Både plante- og jordfagene jeg tok har hatt mye å si for utviklingen av mine interesser, men det som virkelig har gitt utdanningen et viktig bakteppe for meg og er direkte årsak til at jeg jobber der jeg gjør, er faget Landbrukspolitikk og det tilhørende semesteroppgavefaget.

Dette vekket en interessene hos Anders for de politiske mekanismene og hendelsene som har formet og driver norsk og internasjonalt landbruk.

─ Jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan forvaltning av landbrukspolitiske mål foregår.

Jobb som inkluderer interessene for planter, jordsmonn og politisk virkemiddelutforming

Anders jobber som rådgiver i Seksjon miljø og klima i Landbruksdirektoratet hvor han har ganske varierte arbeidsoppgaver. Han er involvert i utredninger, informasjonsarbeid og saksbehandling innenfor seksjonens ansvarsområder.

Landbruksdirektoratet ivaretar diverse oppgaver på vegne av Landbruks- og matdepartementet. Direktoratet gir faglige råd, forvalter landbrukspolitiske virkemidler og tilrettelegger for landbruket og matindustrien.

─ Noe av det jeg jobber mest med og har ansvar for, er faglig oppdatering, rådgiving og utvikling av vårt arbeid knyttet til jord og jordhelse, sier Anders.

Klimarådgiving og nitrogenforvaltning er stikkord for andre arbeidsområder.

I Landbruksdirektoratet kan jeg kombinere interessene for planter, jordsmonn og politisk virkemiddelutforming på en og samme arbeidsplass.

─ De kan være verdt å nevne at jeg jobbet ett år på Institutt for plantevitenskap som både koordinator for et forskningsprosjekt og som veksthustekniker før jeg begynte i direktoratet. Begge deler var superspennende, sier Anders.

God oppfølging og veiledning underveis i studiet

Det er et godt studiemiljø på NMBU, og Anders har hatt veldig gode erfaringer med samarbeid med andre studenter. Han erfarte også at det jevnt over var enkelt å få tilgang på forelesere når man har behov for det.

─ Jeg hadde god oppfølging og veiledning underveis da jeg jobbet med masteroppgaven. På institutt for plantevitenskap er de ansatte en gjeng med veldig hyggelige nerder som er glad i å diskutere planterelaterte ting.

Vær åpen for at en utdanning kan lede deg til nye veier

Anders har to råd til kommende studenter. Det første er et klokt råd som går ut på å ta et ekstra statistikkfag selv om du ikke har lyst. Det kommer du til å få bruk for når du skal skrive masteroppgave.

Neste er at det er gode grunner for å være åpen for at en utdanning kan lede deg steder du ikke hadde trodd.

─ Prøv å forstå sammenhenger studiet du søker på eller går på kan ha med verden vi lever i. Dette er engasjerende og kan gi deg idéer til karriereveier som ikke er helt opplagte.

Og til slutt legger han inn et godt ord for jobben sin, som har rekruttert mang en student fra NMBU.

─ Landbruksdirektoratet trenger stadig nye folk med forskjellige faglige bakgrunner for å håndtere både gamle og nye utfordringer i en verden som er i endring.