Universität Hohenheim

Antall plasser*

5 plasser

Om studiestedet

University of Hohenheim ligger i utkanten av byen Stuttgart, som er hovedstaden i den tyske delstaten Baden-Würtemberg. Universität Hohenheim har mange likhetstrekk og overlappende fagområder med NMBU. Det er et internasjonalt orientert universitet med 9500 studenter, derav 15% internasjonale fra nesten 100 ulike land. Universitetet er en viktig bidragsyter til bærekraftig økonomi, jordbruk og sosial utvikling på globalt og lokalt nivå, ved å fasilitere tverrfaglig samarbeid mellom de ulike fakultetene og faglige sentrene i Hohenheim. Universitetet ligger en kort togtur unna Stuttgart.

University of Hohenheim er sammen med NMBU en del av ELLS - Euroleague for Life Sciences

• Avtalen gjelder landbruksfag, plantevitenskap, agroøkologi, jordfag, miljøfag, vannfag, naturforvaltning, økologi og matvitenskap. Avtalen gjelder også for economics/økonomi og administrasjon, både bachelor- og masternivå.

Tre plasser i ett år hver (evt. seks studenter i ett semester hver) innen landbruksfag/matvitenskap. For economics/ØKAD er det 2 plasser i ett semester hver (alternativt en student i et helt år).

Lengde på opphold

1 til 2 semester.

• For alle Erasmusavtaler gjelder at man må ha fullført 60 studiepoeng før utenlandsoppholdet begynner.

• Engelsk (kun på masternivå) og tysk. Det kreves minimum B2 (tilsvarende 4 eller bedre fra VGS) i engelsk eller tysk.

• Høstsemester: Oktober til februar/mars

Vårsemester: April-august

• Erasmus-studenter må betale semesteravgift og semesterregistrere seg ved NMBU for det semestret de er i utlandet, men slipper da å betale semesteravgift eller andre undervisningsavgifter ved avtaleuniversitetet.

• Universitetet garanterer ikke bolig til alle utvekslingsstudenter, men de forsøker å hjelpe alle.

• Kursinformasjon

Eksempler på emner tidligere studenter har tatt

M-AE

Global nutrition