Nytt senter for nukleær forskning åpnet

Av Per Christian Langset

Sandra Borch åpner nukleært senter
Forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp) åpnet Norsk nukleært forskingssenter tirsdag.Foto: Ole Lind

Denne uken åpnet forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch Norsk nukleært forskningssenter.

Landets største aktører innen nukleær vitenskap samles i ett senter hvor NMBU er en nøkkelpartner. Tirsdag ble senteret formelt åpnet av Kunnskapsdepartementet i fysikkbygningen ved Universitetet i Oslo (UiO).

Det er forskningsmiljøene ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), Universitetet i Oslo (UiO) og Institutt for energiteknikk (IFE) som er kjernekompetansen i senteret.

— Vi må ha fagmiljøer som kan utvikle ny kompetanse innenfor strålevern, atomtrygghet, atomberedskap og ikke minst radioaktiv forurensning, sa Forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch på åpningen.

Senteret vil bidra sterkt til å dekke det norske samfunnets behov for kompetanse på mange områder innen blant annet strålevern, atomsikkerhet og atomberedskap. NMBU vil spesielt bidra innen temaene radiokjemi og miljøkjemi.

Brennaktuelt tema

NMBU har i mange år drevet forskning og utdanning undervisning innen miljøkjemi og radiokjemi, med særlig vekt på konsekvens- og risikovurderinger knyttet til radioaktiv forurensing.

– Krigen i Ukraina viser med all tydelighet hvor viktig atomberedskapen vår er, sier NMBUs rektor, Siri Fjellheim.

I det nye senteret vil NMBUs hovedansvar være å videreutvikle nasjonal kompetanse angående vurderinger og håndtering av konsekvenser og risiko for helse og miljø knyttet til radioaktiv forurensing.

– Norge har ett stort behov for nukleær kompetanse i årene fremover, og innenfor mange områder, sier Fjellheim.

Du kan lese mer om Norsk nukleært forskningssenter (NNRC) her