Forskningsetikk - gradsoppgave

Når du gjennomfører en bachelor eller masteroppgave ved NMBU, må arbeidet ditt være forskningsetisk forsvarlig og følge god vitenskapelig praksis. På denne siden finner du veiledning og informasjon om forskningsetiske tema, både generelle og fagspesifikke.

• Forskningsetikk er et sett med verdier og normer som omfatter

• god vitenskapelig praksis
    • å ta hensyn til de som berøres av forskningen (mennesker eller dyr)
    • å ivareta forskningens samfunnsansvar

Forskningsetikk er et verktøy for å sikre at forskning utøves forsvarlig, og omfatter mange ulike tema. Det kan handle om hvordan man anerkjenner andres bidrag til forskning gjennom god henvisningsskikk og praksis for medforfatterskap, om hvordan man skal ta hensyn til mennesker eller dyr som berøres av forskningen, om å presentere funnene sine på en sannferdig og balansert måte, og mye mer. God forskningsetisk praksis er nødvendig for at forskningen skal være av god kvalitet og ha høy integritet.

Forskningsetikk er et område der det av og til finnes enkle svar, men langt oftere handler det om å forholde seg til dilemmaer på en ansvarlig og reflektert måte.

• Verdier og normer for god forskningsetikk reguleres i stor grad av forskersamfunnet selv.

Det er utviklet standarder og retningslinjer for god forskningsetisk praksis, både generelle og fagspesifikke. I Norge har vi De nasjonale forskningsetiske komiteene som lager nasjonale rådgivende forskningsetiske retningslinjer. I tillegg har NMBU egne etiske retningslinjer og et Forskningsetisk utvalg, som du kan lese mer om under forskningsetikk. I noen fagfelt er det også utviklet egne internasjonale etiske standarder for forskning.

God forskningsetikk handler også om å ha en god kultur og en levende diskusjon om forskningsetiske tema og dilemmaer i de enkelte fagmiljøene. NMBU har et forskningsetisk forum (lenke), som skal bidra til diskusjon og refleksjon om forskningsetikk.

I tillegg er arbeidet med forskningsetikk regulert gjennom ulike lover og regelverk, og de viktigste er forskningsetikkloven, forskrift om bruk av dyr i forsøk, helseforskningsloven og personopplysningsloven. For noen typer forskningsprosjekter vil det være nødvendig å få en etisk forhåndsgodkjenning. Det kan du lese mer om lenger ned på siden.

• Forskere ved NMBU skal opptre med aktsomhet for å sikre at forskningen skjer i henhold til anerkjente forskningsetiske normer. NMBUs etiske retningslinjer og nasjonale forskningsetiske retningslinjer, står sentralt.

Ansvaret for forskningsetikken i en gradsoppgave deles mellom flere.

Veilederen din har det overordnede ansvaret for forskningsetikken i arbeidet med gradsoppgaven. Veilederen din skal rettlede deg i utforming av gradsoppgaven og gi faglig og metodisk tilbakemelding på arbeidet. Det inkluderer forskningsetikk. Veileder har ansvar for å formidle de forskningsetiske grunnregler som gjelder for faget dere jobber innenfor. Veilederen din bør også hjelpe deg med hvilken informasjon du trenger om forskningsetikk, hva slags godkjenning(er) du eventuelt trenger og hvilke aspekter ved din oppgave som krever spesiell oppmerksomhet.

Du har også et selvstendig ansvar for å sørge for at arbeidet med din gradsoppgave gjennomføres på en forskningsetisk forsvarlig måte. Du må orientere deg om relevante forskningsetiske spørsmål, retningslinjer og eventuelle nødvendige godkjenninger. Forskningsetiske prinsipper gir deg i midlertidig ikke bare ansvar, men sier også noe om hva du kan forvente av NMBU, som bidragsyter til forskning ved universitetet.

NMBU har et overordnet ansvar for at all forskning skjer i henhold til anerkjente forskningsetiske normer. Institusjonen skal legge til rette for at ansatte og studenter har den nødvendige kunnskap og opplæring, sørge for gode retningslinjer og rutiner, og gi veiledning og råd ved behov.

• Som nevnt har din veileder et ansvar for å veilede deg om forskningsetiske problemstillinger i din oppgave. Vi håper også denne siden kan hjelpe deg i å orientere deg i forskningsetiske tema og hovedprinsipper.

Forskningsetikk er også inkludert i flere emner ved NMBU på Bachelor- eller Mastergradsnivå. Noen eksempler er FHV315, MINA311, EDS312, DYR202.

Dersom du og din veileder er usikre på et konkret forskningsetisk spørsmål eller dilemma ved din oppgave, ta det gjerne opp til diskusjon i eget fagmiljø. Et veldig viktig råd er å være i forkant og ta tak i spørsmålene før forskningen gjennomføres, mens det fortsatt er rom for å ta valg.

Det er også andre muligheter for å få råd om konkrete problemstillinger. NMBUs forskningsetiske forum er en arena der man kan diskutere forskningsetiske problemstillinger. Dere kan også be om råd fra NMBUs Forskningsetisk utvalg. I tillegg man ta kontakt med de nasjonale forskningsetiske komiteene og be om råd i enkeltsaker.