Bærekraftsfilosof er semesterets beste underviser

Av Cathrine Glosli

Researcher Rani Lill Anjum has been named the semester's best teacher in spring 2023.Foto: Cathrine Glosli

Studentene har kåret forsker Rani Lill Anjum til semesterets beste underviser våren 2023 for sin undervisning om tverrfaglighet og kontroverser i bærekraft.

– Prisen henger høyt, sa student Eirik Mathias Rummelhoff.

– Det var mange nominerte, og komitéen har gjort et grundig forarbeid før avgjørelsen ble tatt.

Han representerte studentenes komité for beste foreleser. Det er Studenttingets Arbeidsutvalg ved NMBU som deler ut prisen.

Engasjert og tilretteleggende

Studentene beskriver Rani som engasjert og meget kompetent.

– Forelesninger og vurderinger er av høy kvalitet, sier Eirik Mathias.

Videre i nominasjonen står det:

"[Rani] viser en stor interesse og iver for faget sitt, og for studentenes læring. Hennes store engasjement smitter over på studentene, hvilket gjenspeiles hos studentene vi har pratet med.

Det som skiller Rani Lill Anjum fra de andre foreleserne er hennes engasjement både i og utenfor forelesningssalen og hennes fremoverlente holdning til vurdering av studenter ved NMBU. Ved å vurdere gjennom individuelle oppgaver og samarbeidsprosjekter, med skriftlig veiledning underveis, skapes et konstruktivt læringsmiljø i studentgruppen.

Rani tilrettelegger undervisningen for studentenes behov og tilpasser emnets innhold basert på studentenes tilbakemeldinger. Hun viser en indre motivasjon for å utvikle MINA321 til et så godt og lærerikt kurs som mulig for studentene, ikke bare i forelesningene, men i alle gjennomføringsledd i emnet."

Forsker Rani Lill Anjum er semesterets beste underviser våren 2023.
Forsker Rani Lill Anjum er semesterets beste underviser våren 2023. Foto: Cathrine Glosli

Imponert undervisningsdekan

– Jeg tror ikke folk flest skjønner hvor utfordrende det er å undervise tverrfaglig, sa undervisningsdekan Tone Birkemoe.

– Det er så lett å havne i fella hvor du ikke tilfredsstiller noen, og alle blir misfornøyd.

– Men du klarer det på eksemplarisk vis - det er superimponerende!

I emnet MINA321 jobber studentene med å analysere vitenskapelige kontroverser, ekspertuenighet og ulike verdisyn knyttet til bærekraftige løsninger. I emnet møter studentene et mangfold av til dels motstridende faglige perspektiver på bærekraft. Knapt noe tema innen bærekraftforskningen er fritt for kontroverser, politiske konflikter eller verdimessige paradokser, og hensyn til miljø, samfunn, økonomi og politikk trekker ofte i ulike retninger.

Det som fremstår som en bærekraftig løsning for noen og noe, her og nå, kan ha negative konsekvenser andre grupper, områder, steder eller tider. Selv om det ikke finnes entydige svar på hvordan vi kan løse komplekse problemer, som klimakrisa, tap av naturmangfold og overgangen til fornybar energi, er man avhengige av at eksperter er i stand til å samarbeide på tvers av fagene for felles løsninger.

Emnene MINA320/321 (norsk/engelsk versjon) er obligatoriske for alle masterstudentene på Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA).

MINAs undervisningsdekan Tone Birkemoe på utdelingen av pris for semesterets beste foreleser våren 2023.
MINA's Dean of Education, Tone Birkemoe. Foto: Cathrine Glosli