Ola: Passer på Statskogs naturverdier

Av Cathrine Glosli

Ola E. Eian har en mastergrad i naturforvaltning. Nå jobber han i Statskog som forvalter 1/5 av fastlands-Norge.

Ola E. Eian

Fortell litt om din nåværende jobb:

Statskog er grunneier for Statens fjell- og skogeiendommer. Det statseide selskapet forvalter 1/5 av fastlands-Norge hvor grunneieransvaret omfatter blant annet jakt, tilrettelegging for friluftsliv, tomtefeste, eiendomsutvikling, kraftproduksjon og skogbruk.

Min stilling skal bistå hele organisasjonens arbeid med å ivareta naturverdier, men jeg jobber mest med Statskogs skogbruksvirksomhet. Det er spennende og variert å jobbe med de mange, og voksende, forventninger til hva skogøkosystemet skal levere økonomien, naturen og samfunnet.

Arbeidshverdagen spenner fra kartlegging i felt til bestilling og forvaltning av miljøinformasjon i store datasystemer. Kontakt med ulike fagmiljøer, ekstern kommunikasjon og rom for egen kompetanseheving er også en del av arbeidshverdagen.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Etter en bachelor i biologi med marint fokus i Bodø ønsket jeg meg mer terrestrisk kunnskap. Engasjement i organisasjonslivet førte meg til Østlandet og da framsto Ås som et klart valg med god fagkunnskap, en praktisk tilnærming og et gjennomgripende fokus på bærekraft.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

Jeg har hatt stor nytte av praktisk rettede emner med eksterne forelesere, caser fra forvaltningens hverdag og reising ut i felt. Særlig emner som bruker tid i felt på å lære arter. Sistnevnte har også det frivillige studiemiljøet gitt meg mye av, gjennom studentforeningen til Norsk Botanisk Forening: "Kryptoklubben". Sist, men ikke minst: GIS! Både grunnkurs og hjelpelærererfaring med kart på data var nok avgjørende for at jeg endte opp i nåværende stilling.

Ola Eian på feltarbeid for Statskog.
Ola Eian på feltarbeid for Statskog. Foto: Privat

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Ås har vel Norges vakreste Campus!? Og foreningslivet på Ås er rikt og rommer noe for en hver smak. Både faglig, men ikke minst sosialt. Det er en glede å bevege seg mellom storslåtte byggverk, gamle trær og slå seg ned i en krok på samfunnet mellom strikkende budeier og pianospill fra studentkorenes øvinger.

Har du noen råd til kommende studenter?

Vær aktiv i forelesningene! Det mest interessante med forelesninger er spørsmål, diskusjon og meningsbrytning mellom studentene og foreleser. Kart er absolutt relevant for oss som skal forvalte natur, og kart i dag er GIS. Så ta i det minste et grunnkurs - NMBU har et bra opplegg!

Hvordan bidrar du og arbeidsgiver i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

I Norge er det i stor grad arealmyndigheter og grunneiere som avgjør hva som skjer med naturen vår. Statskog er en av sistnevnte, og møter forventninger fra eier og samfunnet om å levere på bærekraft. I praksis betyr jo dette mange avveiinger mellom ulike interesser.

Statskog bruker FNs bærekraftsmål som en del av strukturen i årlig rapportering, hvor seks av målene er prioritert som mest sentrale for statsforetakets aktiviteter. Sentralt er helse gjennom opphold i naturen, ivaretagelse av biologisk mangfold ved arealforvaltning og klima ved fornybar kraftproduksjon og skogbruk.